Volledig scherm
Elke tien minuten meten de sensoren de spoorligging bij Culemborg. © ProRail

Sensoren checken elke tien minuten het spoor bij Culemborg

CULEMBORG - Bij het spoor in Culemborg zijn sensoren op de dwarsliggers van het spoor geplaatst. Ze checken elke tien minuten de ligging van het spoor.

Bij Culemborg treden regelmatig verzakkingen van het spoor op. Vooral in periodes met veel regen of droogte wordt de spoorligging verstoord. Hierdoor moet het treinverkeer zijn snelheid aanpassen. 

Vertragingen en verstoringen

Waar de treinen 140 kilometer per uur zouden moeten rijden, kan meestal slechts 100 kilometer per uur gereden worden. Zo ontstaan vaak vertragingen en verstoringen in de dienstregeling.

ProRail wil dit in de toekomst voorkomen en hoopt met de sensoren op het spoor een beter beeld te krijgen van afwijkingen in de ligging van het spoor. Elke tien minuten meten de sensoren daarom de ligging. Met 0,1 mm nauwkeurig meten ze het kantelen van de dwarsliggers.

Met de informatie van de sensoren wil ProRail in 2021/2022 de ligging van het spoor verbeteren. Zo wordt het baanlichaam – de bedding onder het spoor – verstevigd, wat ook de verzakkingen tegengaat.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland