Volledig scherm
Kas Buunk met zijn Cornelis Springer. © Herman Stöver

Het scherpe oog van Kas Buunk

EDE - Het schilderij stond te koop als een Charles Rochussen. De jonge Edese kunsthandelaar Kas Buunk zag dat het een Cornelis Springer was. Hij kocht het voor een koopje en telt nu zijn winst.

Buunk (24) bezocht onlangs met zijn vader Frank de kijkdag van een veiling in Rotterdam. Vader, bekend van de Edese kunsthandel Simonis & Buunk, liep iets voor zoonlief uit. Hij passeerde een schilderij dat in de veilinggids stond genoteerd als een werk van Charles Rochussen en vervolgde zijn weg naar het volgende kunstwerk. De jonge Buunk hield juist in bij de vermeende Rochussen. ,,Ik bleef staan en zag dat het werk iets in de lijst was weggezakt. Ik meende echter toch de letters CS te zien staan’’, kijkt hij terug. En dat zijn de initialen van Cornelis Springer, een van de grootse schilders van stadsgezichten van de 19e eeuw. 

Kas wenkte voorzichtig zijn vader en vertelde zachtjes zijn vermoeden. Je zou andere bezoekers maar eens op een idee brengen. ,,Toen ik er langs liep, had ik geen Springer gezien’’, bekent Frank. ,,Maar bij nader inzien zag ik wel dat het geen Rochussen was. Ik dacht nog 'Verrek hij heeft gelijk'. Het was een typische Springer. Leuk voor Kas dat hij dit ontdekte.’’

Een echte Springer

Dat de jonge Edenaar een scherp oog heeft voor de schilderkunst is niet verbazingwekkend. ,,Mijn wieg stond hierboven’’, vertelt Kas tussen de 19e eeuwse schilderijen van de kunsthandel van zijn ouders. ,,Ik ontkwam er gewoonweg niet aan. Maar het is me ook niet aan komen waaien. Kijken, kijken. Zoeken, zoeken. Vergelijken, vergelijken. En dan actief zoeken naar overeenkomsten tussen de werken van een schilder. Na een tijdje zie je dan wat dan bijvoorbeeld een echte Springer is.’’ Hij trekt de vergelijking met een koelkast vol met post-it-briefjes. ,,Dan zie je aan het handschrift wie wat heeft geschreven. Als je maar genoeg schilderijen ziet, werkt het daar min of meer vergelijkbaar.’’

Na de ontdekking dat de Rochussen toch een Springer was, zette Kas Buunk zijn speurtocht voort. Zo kwam hij er via internet achter dat het schilderij een bestaand kasteel toont. ,,Het bleek te gaan om kasteel Nederhorst, bij Nederhorst den Berg aan de Vecht. Een Nederlands kasteel dus. We dachten eerst dat het iets Frans was, omdat we dachten cypressen te zien. Die staan niet in Nederland. Het waren echter Italiaanse populieren. Die groeien hier weer wel.’’ Dat Springer een Nederlands kasteel schilderde, maakt het voor de Nederlandse liefhebber ook weer meer waard. 

Rochussen 1995

Later bezocht de Edenaar, die economie studeerde aan de Erasmus Universiteit en nu in de zaak van zijn ouders werkt, het RKD in Den Haag. ,,Dat is een soort bibliotheek voor schilderkunst. Ik pakte de map Springer erbij en heb gezocht bij zijn werken tussen 1840 en 1850. Er stond namelijk 48 bij zijn handtekening. Daar stond dit schilderij tussen. Het was in de jaren 20 van de vorige eeuw ook verhandeld bij de beroemde Amsterdamse kunsthandel Wolff.’’ Hoe het werk dan als een Rochussen bij de Rotterdamse veiling kom komen, heeft hij nog niet uitgezocht. ,,Aan de achterkant van de Springer zit een sticker waarop staat 'Rochussen, 1995'.’’

Quote

Zou nog iemand anders hebben gezien dat het een Springer was?

Kas Buunk

Een dag later volgde de veilingdag. ,,Mijn vader heeft geboden. De richtprijs was 500 tot 700 euro, en dan komen er nog 25 procent kosten bij. Het was natuurlijk ontzettend spannend. Zou nog iemand anders hebben gezien dat het een Springer was...’’ 500 euro; 550; 600; 650; 700; 750. Toen bood de opponent van de familie Buunk 800 euro. Vader Buunk bood 850 euro. Het bleef even stil, waarna het verlossende 'Niemand meer dan 850? Eenmaal, andermaal, verkocht.' De buit was binnen.

Voor ongeveer 1.100 euro had Kas - want hij betaalde de rekening zelf - zijn Springer. De echte waarde ligt veel en veel hoger. ,,Het is een Springer van een bestaand Nederlands kasteel. Ik denk dat het ongeveer 35.000 tot 40.000 euro waard is. Maar ik verkoop het werk niet. Het schilderij staat nu op mijn bureau. Ik heb mijn geld liever boven de bank dan op de bank’’, grapt hij. 

Zaterdag begint in Simonis & Buunk de verkooptentoonstelling In goed gezelschap, van talent tot meester. Tussen de vele 19e eeuwse werken, hangen ook een paar Springers. De expositie duurt tot en met 6 januari.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei