Volledig scherm
Bouwlieden aan het werk in de voormalige Prins Frisokazerne in Ede, het beoogde onderkomen van het World Art Center (archieffoto). © Herman Stover

In opspraak geraakte museumdirecteur moet Ede aan World Art Center helpen

EDE - De in Rotterdam in opspraak geraakte museumdirecteur Stanley Bremer werkt in samenwerking met de gemeente Ede aan een World Art Center. De tentoonstellingshal in Ede kost de gemeente miljoenen.

Wethouder Johan Weijland stelt dat het World Art Center nodig is om het culturele klimaat in Ede te versterken. ,,Vergeleken met andere steden scoort Ede daarin consequent laag. Daarbij: dit moet helpen de drie letters E, D en E, steeds meer terug te laten klinken in de media.’’

Allure

De tentoonstellingsplek moet Ede dus meer op de kaart zetten. ,,Een keer per driekwart jaar moet er een tentoonstelling naar Ede komen, van internationale allure, voor een breed publiek’’, aldus Weijland.

Volgens het plan van Bremer moeten jaarlijks 75.000 tot 100.000 mensen de ruimtes naast het Akoesticum op de voormalig kazerneterreinen gaan bezoeken. Bremers World Art Center is de opvolger van het project 'Exposeum'. Dit plan voor een tentoonstellingsruimte kwam in 2009 uit de koker van raadslid en toenmalig wethouder Evert van Milligen. In 2012 werden externe partijen gevraagd zich in te schrijven. Een jaar later bleek dat er geen enkele partij het aandurfde het concept te starten.

Van Milligen staat nog altijd achter zijn plan dat nu een nieuw jasje krijgt. ,,Ik hoop dat het nu lukt.’’ Echt overtuigd is hij nog niet. En ook andere partijen in de raad hebben grote twijfels, nog voor het plan officieel aan ze wordt gepresenteerd, vanmiddag. Ze vragen zich af waarom de gemeente zoveel geld (jaarlijks 500.000 euro) steekt in een project dat veel risico’s met zich meebrengt. Ook leeft de vraag of Ede, wier historisch museum nog niet eens een eigen onderkomen heeft, hier wel op zit te wachten.

'Van hele goede huize komen'

Quote

Maar als je echt waardevol­le kunst naar Ede wilt halen, moet je van hele goede huize komen

Lies Boelrijk

Een van de partijen met wie het toekomstige Word Art Center zou moeten samenwerken is het Kröller-Müller Museum in Otterlo. Ook in de tijd van het Exposeum was dit internationaal befaamde museum in beeld. ,,Wij hebben altijd gezegd: we willen best expertise delen’’, zegt Lies Boelrijk, het Hoofd Marketing & Business Development van het Kröller-Müller.  ,,Maar als je echt waardevolle kunst naar Ede wilt halen, moet je van hele goede huize komen. Denk aan veiligheid en klimaatbeheersing. Musea stellen hele hoge eisen voor ze hun werk in bruikleen geven. Het is vrijwel ondenkbaar dat je zoiets kostendekkend kunt exploiteren.’’

De halve miljoen subsidie die Ede jaarlijks beschikbaar wil stellen, is fors. Maar Boelrijk denkt niet dat een museum dan direct in zijn handen mag knijpen. ,,Als wij een grote tentoonstelling maken, zijn we dat geld al kwijt voor inrichting, bruikleen, verzekering en transport en marketing. En dat verdien je amper terug met kaartverkoop. Wij halen dat geld vooral uit fondsen.’’ Boelrijk juicht het initiatief op zich toe ,, Dit kan kan de regio versterken.De grote vraag is of het van zodanig niveau is of het die toegevoegde waarde gaat leveren. Dat kan ik nu niet beoordelen.’’

Vraagtekens

Quote

Stanley Bremer is iemand die tegen de cultuur in de cultuursec­tor durft in te gaan

Johan Weijland

Met de naam die Ede nu aan zich gebonden heeft, de in Ede geboren Stanley Bremer, komen daar op z’n minst vraagtekens bij. Bremer liet in 2015 het Wereldmuseum in Rotterdam achter in chaos. Conservatoren waren weggestuurd, de financiën niet op orde, de bezoekersaantallen liepen terug en Bremer zou de collectie deels hebben verkwanseld. Ook een voormalige partner van Bremer is enigszins sceptisch over Bremers capaciteiten op dit gebied. ,,Ik heb goed samengewerkt met Bremer. Hij was een goede grafische vormgever. Maar ik maakte altijd de bedrijfsplannen die hij later claimde te hebben gemaakt. Mijn naam werd nooit genoemd’’, stelt Han Meeter, die onder meer de tentoonstellingsruimte op Ereveld Grebbeberg in Rhenen verzorgde. ,,Nadat we uit elkaar zijn gegaan, bleek verscheidene keren dat zijn betrouwbaarheid niet 100 procent is geweest.’’

Weijland heeft echter het volste vertrouwen in Bremer. ,,Het is iemand die tegen de cultuur in de cultuursector durft in te gaan. En hij heeft het Wereldmuseum ook weer doen bloeien toen hij aantrad.’’ Weijland stelt dat Bremer onterecht negatief is neergezet bij zijn vertrek uit Rotterdam. ,,Dat rapport was gekleurd. Dat hij controversieel is, vind ik een voordeel.’’

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

De Vallei