Volledig scherm
Marlies Haitsma in de voedselbank in Ede. © Herman Stöver

Krant komt met theaterstuk

Geef je op!EDE - De Gelderlander gaat op 3 juni voor het eerst het toneel op om een verhaal te vertellen. Marlies Haitsma uit Ede, vierdejaars student journalistiek, schreef voor het medium een journalistiek theaterstuk over de Voedselbank in Ede.

Journalistiek theater is een in Nederland nog vrij onbekende vertelvorm: nieuws dat via het toneel tot je komt. Het theaterstuk ontstaat door interviews over een actueel onderwerp. Acteurs kruipen vervolgens in de rol van de geïnterviewden en vertellen letterlijk hun verhaal. Haitsma (21) is fan van dit genre. Ze houdt al van theater sinds ze op de middelbare school meedeed met een theaterstuk. Daarbij danst ze ook al van jongs af aan. De bühne is daarom voor haar een uitgelezen plek om een verhaal te vertellen. ,,Maar”, zo tekent ze aan, ,,optreden vind ik alleen leuk als ik er zelf in geloof.” 

Een journalistiek toneelstuk 

Volledig scherm
Marlies Haitsma in de Voedselbank © Herman Stöver

Ze ontdekte de vorm van journalistiek theater tijdens haar studie op de CHE. ,,In dit theater staan de feiten voorop. Er wordt niks zelf toegevoegd, de rollen zijn niet bedacht of geromantiseerd. Dat maakt het journalistiek.” De Edese student stapte naar De Gelderlander met het plan voor een zelfgeschreven journalistiek toneelstuk. Dat zou dan ook haar afstudeeropdracht worden. De eindredactie omarmde haar idee en daarmee heeft De Gelderlander direct een primeur te pakken in deze regio. Alleen de Leeuwarder Courant heeft het toneelrecept vorig jaar al een keer uitgeprobeerd. 

Maatschappelijk relevant
Haitsma koos voor de Voedselbank in Ede, vanwege de actualiteit en de maatschappelijke relevantie van het onderwerp. ,,Er zijn tekorten, ze moeten verhuizen, het thema raakt veel mensen.” Ze interviewde de afgelopen weken diverse gebruikers van de Voedselbank. De mensen mochten hun verhaal anoniem doen. Haitsma merkte dat mensen daardoor heel open waren. Dat maakte het voor haar prettig om op deze manier journalistiek te bedrijven. ,,In de krant of op televisie moet iemand altijd met naam en toenaam worden genoemd. Dan worden mensen soms terughoudend. Op toneel speelt een acteur de rol van de geïnterviewde. Doordat iemand anoniem blijft, is het voor de acteur makkelijker om hem of haar te spelen.” 

Niemand is Immuun

Volledig scherm
© Voedselbank

Het stuk heet: Niemand is immuun. Om de opvoering artistiek aan te kleden, gebruikt ze dans en muziek die passen bij de geïnterviewden. Het decor voor het theaterstuk is de Voedselbank zelf. Deze wordt op maandag 3 juni gewoon omgetoverd tot theaterzaal, met ruimte voor toeschouwers. Die toeschouwers krijgen vervolgens een zelfde behandeling als de klanten van de voedselbank, die elke vrijdag een nummertje moeten trekken voor ze terecht kunnen voor hun pakket. 

Haitsma hoopt dat de kijkers door middel van theater meer begrip krijgen voor de mensen van de Voedselbank. Niet alleen door het indringende verhaal op het toneel, maar ook door de ruimte die er na de voorstelling is voor nagesprek.

Edenaren zijn welkom om te komen kijken. Ze heeft alle betrokkenen van de voedselbank uitgenodigd en de gemeentevertegenwoordigers. ,,Ik hoop dat verschillende partijen met elkaar praten en naar elkaar luisteren.” ‘Iedereen is immuun’ begint om 19:30 uur in het gebouw aan de Frankeneng 4. De voorstelling is gratis te bezoeken, een donatie voor De Voedselbank wordt op prijs gesteld. 

Schrijf je hieronder in om aanwezig te zijn bij het theaterstuk. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei