Meer controles en flitspalen moeten N224 veiliger maken

De fietsoversteekplaats op de N224 in Ede waar woensdag een 66-jarige vrouw uit Lunteren verongelukte, wordt in juni verplaatst. Ook vraagt de gemeente Ede de politie vaker te controleren op de weg en zal zo nodig bij justitie aandringen flitspalen te het plaatsen.

Woensdag rond 14.15 uur werd het Lunterse slachtoffer op de N224 geschept door een blauwe Ford Ka bestuurd door een 30-jarige man uit Scherpenzeel. De fietster overleefde de aanrijding niet. Wat de oorzaak is geweest, wordt onderzocht door de politie; vermoedelijk is de auto of de fiets door rood gereden. 

Flitspalen 

Volledig scherm
Bloemen op de plek waar een 66-jarige vrouw uit Lunteren overleed. © DG/Harold Schuil

Onlangs pleitte de Edese politiek voor het plaatsen van flitspalen langs de N224 om zo te voorkomen dat er te hard wordt gereden op de weg. Het college van burgemeester en wethouders is voorstander van het plaatsen van snelheidscamera's, maar is daarvoor afhankelijk van het Openbaar Ministerie; de afdeling Verkeer van justitie bepaalt waar camera's komen.

B en W van Ede hebben wel bij de politie aangedrongen meer controles op de N224 uit te voeren. Dat was ook aan de gemeenteraad toegezegd. Als de controles uitwijzen dat er te hard wordt gereden op de weg, heeft Ede een goede reden om bij justitie aan te kloppen voor flitspalen.

Een andere uitkomst van het overleg tussen Ede, Gelderland en de politie, is dat op korte termijn maatregelen worden genomen. Zo wordt de oversteek waar woensdag het fatale ongeval plaatshad en stuk verplaatst. De oversteek komt westelijker te liggen. Dat wordt in juni gedaan.

Snelheid

Als één van de oorzaken van de verkeersonveiligheid op de weg, wordt vaak genoemd dat er verschillende maximum snelheden gelden op verschillende stukken weg. Op een deel van de weg is de maximum snelheid 80 kilometer per uur, op een ander deel 70 en ter hoogte van het centrum van Ede 50. Volgens de provincie geldt op het deel waarvan Gelderland wegbeheerder is, een maximum van 80. De andere snelheden zijn op plekken waar Ede zelf de weg beheert.

Bij elk dodelijk slachtoffer dat valt op een provinciale weg krijgt de gedupeerde verantwoordelijk voor verkeer een verslag van het ongeval en het wegbeeld op de plek van het ongeval. Uit dat beeld blijkt niet dat de weg gevaarlijker is dan andere provinciale wegen. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei