Volledig scherm
© ANP

Rauw hondenvoer besmet met gevaarlijke bacterie, één hond afgemaakt

WAGENINGEN - Een hond is eind 2016 afgemaakt nadat het dier besmet was geraakt met de gevaarlijke bacterie Brucella suis, dat meldt de Wageningen Universiteit vandaag op haar website. Uit onderzoek van de universiteit is gebleken dat de bacterie in rauw hondenvoer zat. Brucella suis is ook voor mensen gevaarlijk.

Een woordvoerder van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) wijst erop dat het om slechts één besmetting van een hond gaat die bovendien vorig jaar speelde. De link met het rauwe hondenvoer is al lang geleden gelegd, stelt hij. ,,De partij hondenvoer die toen nog op het terrein van het bedrijf stond, is direct geblokkeerd’’, zegt de woordvoerder. 

Weinig gevaar

Reden tot grote ongerustheid is er volgens hem niet. ,,De honden waarmee deze hond contact heeft gehad, zijn onderzocht en bleken niet besmet." 

Het gevaar voor de volksgezondheid acht de woordvoerder 'op basis van de huidige gegevens uiterst gering, zo niet uitgesloten'. ,,Besmetting van hond op mens met deze bacterie is theoretisch alleen mogelijk na zeer intensief contact. Er is ons geen enkel geval van bekend.’’ Ook het risico voor overslaan van de bacterie van hond op varkens acht de NVWA verwaarloosbaar. ,,Varkenshouders hanteren zeer strenge hygiëne-voorschriften. Ik kan me niet voorstellen dat ze honden door hun stallen laten lopen, nodig om een besmetting mogelijk te maken.’’

Barf

Volledig scherm
De bacterie bleek afkomstig van hazen. © Ria Brasser

Onderzoeker Hendrik Jan Roest van de Wageningen Universiteit ontdekte de bacterie in het rauwe hondenvoer. Dit voer wordt ook wel Barf genoemd, wat staat voor 'Bones And Raw Food'. 

Het bedrijf dat het hondenvoer geproduceerd had, bleek onder andere hazenvlees te hebben gebruikt. Onderzoek wees uit dat de bacterie van deze dieren afkomstig was. ,,De partij hazenvlees is inmiddels vernietigd. Maar het is onduidelijk in hoeveel rauw hondenvoer nog de bacterie zit’’, vertelt Roest. Hij noemt het voeren van rauw vlees aan honden 'een risico'. ,,Behalve deze Brucella suis bacterie kunnen er ook andere ziekmakers inzitten. Ik adviseer hondenbezitters goed na te denken wanneer ze rauw vlees aan hun dier willen voeren.’’

Bij honden veroorzaakt de bacterie problemen aan hun geslachtsorganen en gewrichten. Mensen die besmet zijn krijgen last van langdurige koortsgolven die moeilijk onder controle te krijgen zijn. Ook varkens zijn zeer gevoelig voor de bacterie.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei