Volledig scherm
De Rijnbrug bij Rhenen. foto Cord Otting

Verbreding Rijnbrug acht jaar effectief

RHENEN/KESTEREN - Het verbreden van de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren – om zo een derde rijstrook als spitsstrook aan te leggen – geeft voor hooguit een jaar of acht lucht. Daarna zouden de fileproblemen wéér optreden.

Daarom wordt er getwijfeld aan deze toch dure ingreep en studeren de provincies en gemeenten op oplossingen die ook ná 2020 effect hebben.

Bestuurders van de provincies Gelderland en Utrecht en de gemeenten Rhenen, Neder-Betuwe, Veenendaal, Wageningen en Ede hebben vorige week om de tafel gezeten over de verkeersproblematiek rond de Rijnbrug. Er ligt een plan om een derde rijstrook aan te leggen, die 's ochtends richting Rhenen/Veenendaal en 's avonds richting Kesteren/Tiel opengesteld zou worden. De brug moet dan aan beide zijden iets verbreed worden. Kosten: 22 miljoen euro, met een bouwtijd van twee jaar.

Maar deze oplossing zou slechts van tijdelijke aard zijn: na 2020 staan er ook met deze derde rijstrook annex spitsstrook wederom dagelijks files in en om Rhenen en Kesteren. Voor de bestuurders vorige week reden om dit verbredingsplan voor de brug nog even te parkeren: het is maar de vraag of zo'n pittige investering voldoende effect oplevert.

Daarom willen de gemeenten en provincies eerst – maar wel met spoed – de ruimtelijke ontwikkelingen in de regio in beeld hebben. Medio volgend jaar moet klip en klaar zijn waar met name aan de Valleizijde van de Rijn de komende decennia gebouwd gaat worden, waar bedrijventerreinen ontstaan en hoe verkeersstromen lopen. Op basis daarvan kan dan mogelijk een beter plan – dat langer meegaat – worden bedacht.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei