Volledig scherm
Brugklassers van het Streek krijgen les 'Geo Future'. © Herman Stöver

Vwo-brugklassers in Ede denken na over grote vraagstukken bij nieuwe vak

EDE - Vanaf dit schooljaar kunnen vwo-brugklassers op Het Streek in Ede het nieuwe vak geo future kiezen. Ze worden gestimuleerd in oplossingen na te denken over de grote vraagstukken van nu en de toekomst. In de eerste module onderzoeken de leerlingen in opdracht van de gemeente Ede de toekomst van het winkelen in de stad.

Wie in Ede kent ze nog? De fietsen van Van Riessen, sportkleding van Karssen en bloemen van Van der Meijden. Edese winkels van weleer waarvan de naam van de eigenaar fier op de gevel stond. Een uitstervend fenomeen. ,,Hoe komt het dat deze winkels verdwijnen?”, vraagt geo future docent Maarten Roos van scholengemeenschap Het Streek. Aan de hand van een artikel zet hij de vwo-brugklassers aan het denken. ,,Mensen vinden dit soort winkels ouderwets. Er komen moderne winkels voor terug”, verklaart Rianne (12) het uitsterven van de eenmanszaken. ,,Ze kunnen niet concurreren met de grote bedrijven”, vult Fabian (12) aan.

Klantenkennis

Roos bespreekt met de leerlingen een artikel over winkelleegstand. De schrijver vindt het jammer dat kleine eenmanszaken uitsterven. ,,Wat spreekt jullie aan aan dit soort winkels?’’, vraagt Roos. ,,Je gaat hier eerder naar binnen omdat je de naam kent”, weet Aron. ,,En bij die kleine zaken kennen ze hun klanten. Dat communiceert makkelijker.”

Na deze korte klassikale start werken de leerlingen alleen of in groepjes aan opdrachten. Zo bekijken ze hoe Ede is veranderd in de loop der jaren. Historische foto’s van een archiefsite worden vergeleken met de huidige situatie. In een rap tempo toveren de leerlingen de locaties via Google Street View op hun computer.

Grappig

Femke (12) valt het op dat er in 1955 veel minder winkels en veel meer gras te zien is op het Rozenplein in Ede. ,,Hè, dat is grappig. Slagerij Jongenotter zit er nog steeds. Daar komen wij ook”, reageert ze enthousiast.

Aan de Keesomstraat waar nu de AH XL en de Praxis zit, zat vroeger een limonadefabriek en een schoolboekencentrale ontdekken Femke, Daantje en Rachel. ,,Je denkt dat het altijd is geweest zoals het nu is, maar dat is natuurlijk niet zo”, zegt Daantje.

Tijdens de lessen werken de leerlingen naar een eindopdracht toe, vertelt docent Roos. ,,Ze bedenken een toekomstscenario voor een blok van 5-10 winkels in de gemeente Ede.” Daarna is het zaak vertegenwoordigers van de gemeente met een pitch te overtuigen van het plan. Het is dan aan de gemeente of ze iets doet met de ideeën.

Interessant

Mauro (12) koos voor het vak omdat het hem ‘wel leuk leek om de wereld te helpen’. De eerste opdracht vindt hij interessant. ,,Dit kan de stad verbeteren.’’ Een vak met nut dus. ,,Wiskunde is voor jezelf. Hier zijn we bezig voor iedereen die in Ede woont.”

Ideeën voor de eindopdracht heeft hij ook al. ,,Maar die houd ik geheim, anders lezen ze het al in de krant.” Een tipje van de sluier? ,,Het heeft met de McDonalds te maken”, is alles wat hij kwijt wil.

De Vallei