De perfecte mail opstellen is zo moeilijk nog niet
Psycholoog Thijs Launspach is stress-expert en auteur van het boek Fokking Druk. Zijn advies voor de werkende medemens? Relax! Iedere week geeft Thijs daarom tips om jouw werkdag stressvrij te houden.
Delen per e-mail
E-mail, we zijn er maar druk mee. Gemiddeld een uur of twee dagelijks, om precies te zijn. En dat dan elke werkdag weer. Per week is dat een dikke werkdag, en per maand ongeveer een werkweek. Mensen die op kantoor werken zitten dus ongeveer een kwart van hun tijd met hun neus in een mailprogramma. Naar schatting produceren we met zijn allen ergens tussen de 100 en de 300 miljard (!) e-mails. Per dág. Dat zijn gemiddeld tussen de 100 en 200 mails per dag voor kantoorwerkers. Oké, enkele daarvan zijn ongetwijfeld van een Nigeriaanse prins die een erfenis voor je zegt te hebben, maar het blijft veel.
Gezien de enorme hoeveelheid mails die we te verstouwen hebben, is het opmerkelijk hoe slecht opgesteld veel van deze berichten zijn
Gezien de enorme hoeveelheid mails die we te verstouwen hebben, is het opmerkelijk hoe slecht opgesteld veel van deze berichten zijn. Niets zo irritant als een vaag mailtje, een mail die véél te lang is maar waar nog onduidelijk blijft wat je er precies mee moet, of een mail waar na helemaal lezen alsnog blijkt dat het niet echt iets met jou te maken heeft.
Wil je dat voorkomen, geef dan zelf het goede voorbeeld. De perfecte mail opstellen is zo moeilijk niet, maar word je wel in dank afgenomen. Wil je weten hoe, dan volgen hieronder enkele tips. Onthoud ze, bespreek ze in de vergadering of stuur ze passief-agressief door naar al je collegae. U zult me later bedanken.
Besteed bij het opstellen van je mail buitensporig veel tijd aan het onderwerp
Realistisch gezien beoordeelt de lezer op basis van het onderwerp of je bericht het lezen waard is. ‘Korte vraag aan Irene over bedrijfsplan’ is beter dan ‘Input gewenst?!?’. Hoe vager het onderwerp, hoe groter de kans dat het ongelezen in de prullenbak belandt.
Wees beleefd, maar don’t overdo it
Vriendelijk informeren naar iemands gezondheid kan geen kwaad, maar je mail starten met ‘In dit jaargetijde van dwarrelende blâren hoop ik dat dit bericht u in blakende gezondheid bereikt’, is wat veel van het goede. Het is een mail, Shakespeare, geen sonnet.
Zorg dat je snel - zo snel als de nodige beleefdheid toelaat - tot je punt komt
Onderstreep de daadwerkelijke vraag voor de duidelijkheid. Niemand wil na het lezen van zes uitgebreide alinea’s nóg niet weten wat er van hem of haar verwacht wordt.
Mail is bij uitstek geschikt voor feitelijke vragen of eenvoudige taken
Wil je dieper en inhoudelijk ergens over sparren, dan kun je beter bellen. En dan nog een vriendelijk verzoek mijnerzijds: gebruik géén emoticons in e-mails. Nooit. Deze guitige smileys horen thuis op je Snapchat of TikTok, maar zeker niet in zakelijke communicatie! ;-)
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018) en Werken met millennials (2019).
Thijs onthulde zijn pijlers tegen stress en een burn-out aan Arie Boomsma in onze webserie FIT...Met Arie Boomsma. Bekijk hieronder de video:
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Verder in het nieuws
-
Waarom dat enórme kerstpakket toch altijd tegenvalt
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: het ‘meer is minder’-effect -
Dit betekent de nieuwe NS-dienstregeling voor jou
Op zondag 15 december gaat de nieuwe dienstregeling van de NS in. Maar betekent dit ook dat je als treinende forens een paar minuten langer kunt doorslapen, of moet je juist eerder je bed uit? Dit zijn de grootste veranderingen in het spoorboekje. -
Wat doet een... Landmeter Marco (47) maakt het gezellig met collega's: ‘Voor 11 uur al acht koppen koffie op’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: landmeter bij RPS, Marco Jacobs (47). -
PREMIUM
Jonge artsen vatbaar voor burn-out: ‘Ik was aangenomen voor 36 uur maar werkte dubbel zoveel’
We lezen dagelijks over de hoge werkdruk in de zorgsector. Maar hoe voelt het nu écht om continu te moeten rennen voor patiënten? Ex-ziekenhuisarts Niki Achterkamp (30) vertelt over haar burn-out en tipt wat volgens haar anders zou moeten in de zorg. -
video Deze pakketbezorgers doen er alles aan om jouw cadeautjes op tijd af te leveren
Deze dagen is het topdrukte voor de pakketbezorging. Alleen al het PostNL-depot in het Zeeuwse Goes verwerkt in deze periode dagelijks zesduizend pakjes meer dan normaal. Bezorger Peter Roelofs neemt ons mee op een uitzonderlijk drukke werkdag. ‘Wel 140 keer vandaag druk ik op een belletje.’
-
De huisman ‘Jaloers kan ik worden op mensen die lekker een potje kunnen janken, lijkt me heerlijk’
Niek Druijff (42) verruilt het Nederlandse platteland voor Singapore. Als huisman tussen de expats schrijft hij wekelijks over zijn belevenissen. Vandaag: echte mannen huilen niet. -
Waarom we in Nederland een vrouwenquotum nodig hebben
De Tweede Kamer heeft gisteren ingestemd met de invoering van een vrouwenquotum. Maar hebben we in Nederland echt zo'n regel nodig? En gaat zo'n quotum wel werken? Een antwoord op de meest gestelde vragen. -
Heb jij misschien een burn-out? Doe de test!
Een burn-out wordt niet altijd goed herkend door werknemer en werkgever, constateert burn-outexpert Mascha Mooy. Ze schreef er het boek Bye Bye Burnout over, een praktische handleiding om burn-out te overwinnen. Weten of jij misschien een burn-out hebt? Doe deze test uit het boek.