Volledig scherm
De 57-jarige Klaus O. mengde jarenlang kwik en andere giftige substanties door het eten van zijn collega’s. © AP

Duitser stopt jarenlang ongemerkt gif in broodjes van collega's, man (26) overleden

Een 26-jarige Duitse man is deze week overleden nadat hij vier jaar geleden al door zijn 57-jarige collega Klaus O. was vergiftigd. Tussen het broodje van de twintiger was kwik gedaan, waardoor hij in coma raakte en uiteindelijk bezweek. Dat berichten Duitse media. 

Klaus O. mengde jarenlang kwik en andere giftige substanties door het eten en drinken van zijn collega’s. Twee medewerkers liepen daardoor al ernstige schade aan de nieren op. Een andere collega, de 26-jarige man die deze week dus overleed, kreeg te maken met hersenschade en belandde in een coma. De feiten gebeurden in een metaalbewerkingsbedrijf in Schloss Holte-Stukenbrock in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. 

Geen smaak

De waarheid kwam in mei 2018 aan het licht toen een van de medewerkers een witte substantie tussen zijn lunch aantrof. Op bewakingsbeelden van het bedrijf was te zien hoe O. giftig poeder tussen een van de broodjes had gedaan. De directie schakelde de politie in, waarna de man werd gearresteerd. In zijn huis werden daarna nog veel meer giftige stoffen gevonden. Het gif had geen smaak, waardoor O. jarenlang ongemerkt kon toeslaan.

De Duitser werd vorig jaar veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Waarom hij zijn collega’s vergiftigde, is nog steeds niet helemaal duidelijk. Tijdens het proces zei een psycholoog dat O. zijn slachtoffers wellicht als proefdieren beschouwde. De politie onderzoekt nog 21 verdachte sterfgevallen vanaf 2000. Een ongewoon hoog aantal collega’s van de dader is sinds die tijd namelijk aan een hartaanval gestorven. 

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief