Volledig scherm
© Privé-archief

Hoe communiceren we met elkaar op werk? Nou, zo dus (lekker lomp)

FotogalerijHet passief-agressieve briefje is een weinig subtiele, maar veelgebruikte vorm van communicatie op de werkvloer, zo bleek uit de inzendingen die we ontvingen na een oproep

Gedeelde faciliteiten als de keuken, de koffieautomaat en het toilet zijn de plekken waar collega’s het meest aan elkaar ergeren. We ontvingen de afgelopen tijd tientallen voorbeelden van nogal directe verzoeken of meldingen op de werkvloer. Je ziet ze in deze fotogalerij. Opvallend is het grote aandeel instructies hoe je de wc schoonhoudt.

Lilian Woltering, expert in zakelijke omgangsvormen, krijgt vaker met ergernissen te maken. ,,Het komt vaak voor dat mensen zomaar spullen van elkaar pakken, bijvoorbeeld meegebracht eten voor de lunch, of dat ze niet netjes hun rommel opruimen. Dat leidt tot ergernis.’’

Heb jij ook een voorbeeld voor onze briefjesgalerij, of wil je alle inzendingen bekijken? Dat kan hier!

Dat van je afschrijven op een boos briefje, lost echter weinig op. ,,Het lijkt typisch Nederlands, dit soort lompe teksten. In het buitenland word je eerder verzocht iets te doen, bijvoorbeeld, ‘Wilt u alstublieft het toilet schoon achter laten voor de volgende klant.’’ Hier is het in grote letters ‘maandverband niet doorspoelen’: niet echt vriendelijk. Maar het is de toon die de muziek maakt.’’

Met een briefje op zich is volgens Woltering niets mis. ,,Zolang je vriendelijk en respectvol blijft in wat je schrijft. Het kan helpen om de boodschap met een grapje te brengen. ’’ Die irritante collega voor wie de boodschap bedoeld is, is immers niet de enige die hem ziet. ,,Als ik ergens te gast ben, word ik weleens meegevraagd naar de koffieautomaat te lopen in de keuken. Daar zie je vaak de raarste teksten opgeplakt. Denk eraan hoe dat overkomt op een buitenstaander, zeker als je weleens klanten ontvangt op kantoor.’’

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Volledig scherm
'Deur sluiten i.vm. dat ie anders open staat' © ADR

Grenzen

Afspraken zijn essentieel om het een beetje leuk te houden op het werk. ,,Het is in het belang van de werkgever om duidelijk te maken wat wel en niet verwacht wordt. Anders gaan mensen de grenzen opzoeken van waar ze mee wegkomen. Je ziet vaak dat steeds dezelfde vrouwen die keuken dan maar opruimen en de mannen gewoon weglopen. Maar je zit uren per dag met elkaar opgescheept en je gebruikt het toilet en de keuken allemaal. Ongeacht wat je thuis gewend bent, je bent hier op het werk. Je moet je professioneel gedragen en rekening houden met een ander.’’

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Volledig scherm
'Heb je een schoonmaker nodig? Druk dan op de BLAUWE knop. Komt er niemand? RUIM DAN JE EIGEN ROTZOOI OP!!!' © ADR

De post-its worden al snel over elkaar heen geplakt. ,,Het is het beste om gewoon met elkaar te bespreken wat misgaat. Kaart het aan in de vergadering en maak er alsnog afspraken over. Dan is het voor iedereen duidelijk en kunnen ze ook niet doen alsof ze van niets weten.’’

Woltering treedt regelmatig op als externe bemiddelaar als conflicten de werksfeer bederven. ,,Werkgevers kunnen mij hiervoor inschakelen als ze het moeilijk vinden om op te lossen. Je hebt soms de gekste discussies op de werkvloer, over bijvoorbeeld het nuttigen van exotisch eten achter je bureau, wat nou aanstootgevende kleding is of wie er recht heeft op een parkeerplek. Dat gekibbel komt het werk niet ten goede.‘’

Wie zich groen en geel ergert, kan toch beter even diep ademhalen voordat hij een pen grijpt ,,Het lijkt of het lontje steeds korter wordt. Je ziet het in het verkeer, maar ook in deze situaties. Mensen nemen zoiets vaak heel persoonlijk op, maar je moet je ook kunnen verplaatsen in de positie van een ander. Je bent niet alleen op de wereld.’’

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!