Ruzie op het werk? Zo ga je daar het beste mee om
Psycholoog Thijs Launspach is stress-expert en auteur van het boek Fokking Druk. Zijn advies voor de werkende medemens? Relax! Iedere week geeft Thijs daarom tips om jouw werkdag stressvrij te houden.
Delen per e-mail
Slaande kantoordeuren, een scheldpartij bij het kopieerapparaat of iemand die in een vergadering ontploft over de verdeling van het corvee-rooster: mensen zijn emotionele wezens en ook op het werk komt dit er regelmatig uit. Ruzie op het werk – met je baas, collega of een klant – gaat je vaak niet in de koude kleren zitten. Zo’n aanvaring kan een schaduw over je dag werpen. Het zorgt voor stress, piekeren, afleiding en verminderde productiviteit. Een conflict op de werkvloer kan je werkplezier flink in de weg staan.
Ruzie op het werk – met je baas, collega of een klant – gaat je vaak niet in de koude kleren zitten
Langdurig conflict
Conflicten op het werk komen vaak voor. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2018 ruim 30 procent van de werknemers minstens één conflict had op werk. De meeste conflicten (22 procent) waren onder collega’s onderling, gevolgd door conflicten met een leidinggevende (14 procent). Bij een kleine minderheid van de werknemers (2,4 procent) was sprake van een langdurig arbeidsconflict. Mannen maakten iets vaker ruzie dan vrouwen. Managers en mensen die werkten in het openbaar bestuur hadden het vaakst conflicten, zorgprofessionals het minst.
Natuurlijk is het niet altijd te vermijden dat er conflicten ontstaan. Een conflict is ook lang niet altijd slecht: een potje bekvechten kan de lucht klaren. Uit een flinke discussie kan een briljant nieuw idee geboren worden. En soms is het ook gewoon nódig, omdat er nu eenmaal iets uit te vechten is. Maar een conflict kan ook erg onprettig of giftig worden, en dan kan het zelfs leiden tot verzuim.
Een conflict kan ook erg onprettig of giftig worden, en dan kan het zelfs leiden tot verzuim
Als dat aan de hand is, is het verstandig het volgende te onthouden:
- Jij bepaalt hoe mensen tegen je praten. Met duidelijke communicatie is niets mis, maar laat kleineren, betuttelen of onprofessioneel gedrag niet over je kant gaan. Je kunt altijd zeggen: ,,Op deze manier gaan wij dit gesprek niet voeren.’’
- Stel de vraag: is dit een conflict, of ligt deze collega mij persoonlijk niet goed? In het eerste geval is het zaak een oplossing te vinden, in het tweede is vermijden de beste strategie.
- Weet wanneer je hulp inschakelt. Het liefst los je een probleem onderling op, maar soms is dat helaas niet mogelijk. Een (onpartijdige) derde inschakelen ligt dan voor de hand. Dit is geen zwaktebod: het is soms zelfs de enige manier om het probleem op te lossen.
- Besef: je mag een rottig gesprek altijd afbreken. Laat je nooit gijzelen in een ruzie. Zint het je niet? Het is altijd toegestaan om een pauze te nemen of weg te lopen en het gesprek later voort te zetten – dit is vaak zelfs de verstandigste keuze.
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018) en Werken met millennials (2019).
Thijs onthulde zijn pijlers tegen stress en een burn-out aan Arie Boomsma in onze webserie FIT...Met Arie Boomsma. Bekijk hieronder de video:
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Verder in het nieuws
-
Morgen is het Foute Kersttruiendag! Doen jij en je collega’s mee?
Morgen is het weer Foute Kersttruiendag, hét moment om je foeilelijkste kersttrui uit de kast te trekken. Wij willen weten in welke bontgekleurde, glitterende of lichtgevende creaties jullie je uitdossen. Maak morgen een foto – thuis bij de kerstboom of op het werk met je collega’s – en zet hem in onze kersttruiengalerij! -
Dag van de trucker Trucker Raymond (35): Een middelvinger beantwoord ik door vriendelijk te zwaaien
Vrachtwagenchauffeurs krijgen niet altijd de waardering die ze verdienen, constateert de transportsector. Daarom is het vandaag de Dag van de Vrachtwagenchauffeur en worden truckers door 250 bedrijven als helden onthaald. ,,Er mag best een positief sausje over dit beroep.’’ -
Evaluatiegesprek met je baas? Zo pak je dat aan
Het beoordelingsgesprek, evaluatiegesprek of functioneringsgesprek. Het voortgangsgesprek of doelstellingsgesprek. Het is maar net hoe je het noemt, maar je ontkomt er bijna niet aan dat je op een zeker moment met je leidinggevende in gesprek moet over je functioneren. Hoe bereid je dat voor en hoe pak je het aan? -
VIDEO Legobouwer Arjan mag van zijn hobby zijn werk gaan maken en wordt ‘Lego Master Model Builder’
Legobouwer Arjan Groenendijk (35) kan van zijn hobby zijn werk gaan maken. Hij mag zich de eerste Master Model Builder van Nederland noemen en gaat vanaf februari fulltime aan de slag bij het Legoland Discovery Centre. -
Ideale baan gevonden? Met deze vragen weet je of de functie écht bij je past
De vacaturetekst klinkt je als muziek in de oren en het bedrijf heeft een prima reputatie. Maar dat wil niet per se zeggen dat dit dé baan voor jou is. Gebruik je sollicitatiegesprek om te kijken of de functie wel bij je past en stel vragen. Inspiratie nodig? Nationale Vacaturebank verzamelde vijftien voorbeeldvragen voor je.
-
‘Verkeerde mensen krijgen bonussen, juist lopendebandpersoneel zou die moeten krijgen’
Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: de bonus. -
Salarisdip na WW-uitkering: managers gaan het meest achteruit in loon
Mensen die in de WW terecht komen, moeten in een baan daarna vaak genoegen nemen met een lager salaris. Maar er is hoop: de meeste mensen die binnen een jaar een baan vinden, verdienen na een jaar zelfs meer dan voordat ze werkloos raakten. -
Wat doet een... Demi (23): ‘Ik ben degene die je als klant liever niet aan de lijn wil hebben’
Wie ons banenlandschap bekijkt, ziet bijzondere functies voorbijkomen. Een field service engineer, een lab technician of een assemblagemedewerker: we hebben ze blijkbaar hard nodig, maar waarvoor en waarom? In deze serie vertelt elke week iemand over zijn of haar beroep. Vandaag: Demi Geerts (23), customer services specialist bij TUI in Rijswijk