Volledig scherm
Mensen zijn emotionele wezens, en die hebben weleens ruzie. Hoe ga je daar stressvrij mee om? © Shutterstock

Ruzie op het werk? Zo ga je daar het beste mee om

Psycholoog Thijs Launspach is stress-expert en auteur van het boek Fokking Druk. Zijn advies voor de werkende medemens? Relax! Iedere week geeft Thijs daarom tips om jouw werkdag stressvrij te houden.

Slaande kantoordeuren, een scheldpartij bij het kopieerapparaat of iemand die in een vergadering ontploft over de verdeling van het corvee-rooster: mensen zijn emotionele wezens en ook op het werk komt dit er regelmatig uit. Ruzie op het werk – met je baas, collega of een klant – gaat je vaak niet in de koude kleren zitten. Zo’n aanvaring kan een schaduw over je dag werpen. Het zorgt voor stress, piekeren, afleiding en verminderde productiviteit. Een conflict op de werkvloer kan je werkplezier flink in de weg staan.

Quote

Ruzie op het werk – met je baas, collega of een klant – gaat je vaak niet in de koude kleren zitten

Langdurig conflict

Conflicten op het werk komen vaak voor. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2018 ruim 30 procent van de werknemers minstens één conflict had op werk. De meeste conflicten (22 procent) waren onder collega’s onderling, gevolgd door conflicten met een leidinggevende (14 procent). Bij een kleine minderheid van de werknemers (2,4 procent) was sprake van een langdurig arbeidsconflict. Mannen maakten iets vaker ruzie dan vrouwen. Managers en mensen die werkten in het openbaar bestuur hadden het vaakst conflicten, zorgprofessionals het minst.

Natuurlijk is het niet altijd te vermijden dat er conflicten ontstaan. Een conflict is ook lang niet altijd slecht: een potje bekvechten kan de lucht klaren. Uit een flinke discussie kan een briljant nieuw idee geboren worden. En soms is het ook gewoon nódig, omdat er nu eenmaal iets uit te vechten is. Maar een conflict kan ook erg onprettig of giftig worden, en dan kan het zelfs leiden tot verzuim.

Quote

Een conflict kan ook erg onprettig of giftig worden, en dan kan het zelfs leiden tot verzuim

Als dat aan de hand is, is het verstandig het volgende te onthouden:

- Jij bepaalt hoe mensen tegen je praten. Met duidelijke communicatie is niets mis, maar laat kleineren, betuttelen of onprofessioneel gedrag niet over je kant gaan. Je kunt altijd zeggen: ,,Op deze manier gaan wij dit gesprek niet voeren.’’

- Stel de vraag: is dit een conflict, of ligt deze collega mij persoonlijk niet goed? In het eerste geval is het zaak een oplossing te vinden, in het tweede is vermijden de beste strategie.

- Weet wanneer je hulp inschakelt. Het liefst los je een probleem onderling op, maar soms is dat helaas niet mogelijk. Een (onpartijdige) derde inschakelen ligt dan voor de hand. Dit is geen zwaktebod: het is soms zelfs de enige manier om het probleem op te lossen.

- Besef: je mag een rottig gesprek altijd afbreken. Laat je nooit gijzelen in een ruzie. Zint het je niet? Het is altijd toegestaan om een pauze te nemen of weg te lopen en het gesprek later voort te zetten – dit is vaak zelfs de verstandigste keuze. 

Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018) en Werken met millennials (2019).

Thijs onthulde zijn pijlers tegen stress en een burn-out aan Arie Boomsma in onze webserie FIT...Met Arie Boomsma. Bekijk hieronder de video:

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief