Volledig scherm
Facebook sloot deals met onder meer Apple, Amazon, BlackBerry, Microsoft en Samsung. © AFP

Facebook gaf telefoonmakers inzicht in data van gebruikers en hun vrienden

Facebook heeft producenten van telefoons en andere apparaten toegang gegeven tot data van gebruikers en hun vrienden. Dat meldt de New York Times. Facebook zou daarmee een Amerikaanse wet hebben overtreden.

Volgens de Amerikaanse krant sloot Facebook de afgelopen tien jaar overeenkomsten met ten minste zestig producenten, waaronder Apple, Amazon, BlackBerry, Microsoft en Samsung. Die deals zorgden voor een groter bereik voor Facebook, omdat het de producenten in staat stelde om hun klanten populaire diensten van het sociale netwerk aan te bieden zoals messaging, like-knoppen en adresboeken. 

Data delen is toegestaan als gebruikers daarvoor akkoord hebben gegeven. De New York Times ontdekte echter dat de producenten ook toegang hadden tot gegevens van vrienden van gebruikers die daarvoor helemaal geen toestemming hadden gegeven. Daarmee zou Facebook een wet uit 2011 van de Federal Trade Commission hebben geschonden. De producenten kregen onder meer toegang tot gegevens over geaardheid, geloofsovertuiging en gelikete pagina's.

Volledig scherm
Facebook ceo Mark Zuckerberg tijdens de zitting in het Amerikaanse Congres. © EPA

Privacyprobleem

Quote

Het is schokkend dat deze praktijk zes jaar na dato nog steeds voortduurt

Facebook maakte in april bekend de toegang tot de gebruikte techniek af te bouwen. Daardoor kwam er een einde aan 22 van de overeenkomsten. De overige zijn momenteel nog wel van kracht.

Een voormalig medewerker van Facebook meldde aan de New York Times dat het probleem rond vriendendata al langer bekend was. Hij vertelde: ,,Dit was intern aangemerkt als een privacyprobleem. Het is schokkend dat deze praktijk zes jaar na dato nog steeds voortduurt en deze lijkt in tegenspraak te zijn met de getuigenis van Facebook in het Congres dat alle toestemmingen voor vrienden uit zijn gezet."

Facebook zelf ontkent met klem dat de producenten toegang hadden tot afgeschermde informatie. In een 
verklaring stelt het bedrijf: ,,In tegenstelling tot beweringen van de New York Times was informatie van vrienden, zoals foto's, enkel toegankelijk als mensen hadden besloten om hun informatie te delen met die vrienden. Wij hebben geen signalen ontvangen dat daar door deze bedrijven misbruik van is gemaakt."