Volledig scherm
Droogte veroorzaakt ook op de Waal laagwater. Schepen mogen daarom maar half beladen worden. © Paul Rapp

Binnenvaart zucht onder droogte: Meer schepen nodig, minder ruimte

DOESBURG/ TIEL - Problemen in de vaargeul, meer vrachtwagens op de weg. De langdurige droogte en het laagwater in IJssel, Nederrijn en Waal eisen hun tol. 

Er wordt nog gevaren. Maar daar is op sommige plekken op de rivieren in Nederland ook alles mee gezegd. 

,,Ik weet van een aantal schippers op de IJssel dat ze op het randje zitten of het nog rendabel is’’, zegt nautisch beleidsadviseur Marleen Buitendijk van brancheorganisatie Schuttevaer

,,Het wordt steeds problematischer’’, zegt adjunct-directeur Bert de Groot van overslagterminal BCTN in Nijmegen. ,,Volgende week daalt het water in de Waal weer 10 centimeter, en dat heeft vergaande consequenties.’’ 

Extreem lang

Het grote probleem is dat de droogte extreem lang duurt, zegt Buitendijk. Daardoor is het water in de rivieren zo laag komen te staan dat de schepen tot de helft of zelfs minder van de normale belading kunnen hebben. ,,In de Waal mag het nu tot 1.90 meter, normaal kun je tot 3,5 meter beladen.’’

Om toch de lading op tijd te vervoeren, varen er meer schepen en zijn de schepen langer in de vaart, wat gunstig is voor schippers. Er is immers meer werk voor ze.

Problematisch

Quote

50 procent van het grensover­schrij­dend transport en 30 procent van het vervoer in Nederland gaat over water

Marleen Buitendijk, Schuttevaer

Op de rivieren is het door de maatregelen een stuk drukker en zijn de wachttijden langer, terwijl er door het laagwater minder ruimte is voor de schepen. Buitendijk: ,,Vooral de IJssel is problematisch, op sommige plekken mag je elkaar niet eens passeren, zo laag is het. Maar ook op de andere rivieren wordt het steeds lastiger.’’ 

Daarnaast wordt een deel van de vracht overgenomen door trucks over de weg. ,,Maar compleet uitwijken naar weg en spoor is onmogelijk. Bedenk dat 50 procent van het grensoverschrijdend transport en 30 procent van het vervoer in Nederland over het water gaat. Dat kunnen weg en spoor helemaal niet aan.’’ 

René Harteman van de Tielse Loswal Combinatie heeft nu tientallen vrachtwagens per week extra op de weg rijden. En dat geeft weer een extra probleem: verkeersdrukte. ,,De chauffeurs vertrekken hier om 5 uur, zodat ze om 7 uur op plaats van bestemming zijn en hopelijk tegen de file in weer terug kunnen rijden.’’ Vooralsnog levert het in Tiel geen grote problemen op, temeer omdat het Amsterdam-Rijnkanaal, waar de terminal aan ligt, wel diep genoeg is. ,,Maar de droogte werkt ook niet mee. Het duurt te lang, we hopen op regen.’’

Regendansje

Quote

Binnen­vaart is juist zo mooi omdat het duurzamer is en we per jaar 10.000 tot 15.000 vrachtwa­gens van de weg houden

Guus van Groningen, Rotra

Dat geldt zeker in Doesburg, waar logistiek bedrijf Rotra de twee schepen nog maar de helft van normaal kan beladen. ,,In overleg met de klant komen we altijd tot een oplossing, bijvoorbeeld via trucking’’, zegt woordvoerder Guus van Groningen. ,,Maar binnenvaart is juist zo mooi omdat het duurzamer is en je per jaar tien- tot vijftienduizend vrachtwagens van de weg houdt.’’ 

Veel bedrijven tobben, is de ervaring van Buitendijk. Er moet regen vallen, en snel ook, het liefst in Duitsland, zodat daar het waterniveau van de rivieren die richting Nederland stromen weer stijgen. ,,Een klein regendansje op zijn tijd is wel op zijn plaats.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Liemers