Volledig scherm
De pittoreske binnenstad van Doesburg. © BartHarmsen

Doesburg trekt in tien maanden al bijna een miljoen bezoekers

DOESBURG - Doesburg ontvangt veel meer bezoekers dan verwacht. In tien maanden tijd bezochten bijna een miljoen mensen de stad. ,,Een miljoen was ons streven en dat vonden we een heel ambitieus doel. We hoopten dat we een eind kwamen. We zijn er al bijna zonder de kerstmarkt te hebben gehad’’, zegt wethouder Ellen Mulder.

Doesburg heeft voor het eerst laten meten hoeveel mensen de stad bezoeken. De bedoeling is dat dit de komende jaren wordt herhaald zodat er een trend te zien is. 

Een van de manieren waarop Doesburg de aantallen meet, is door gebruik te maken van vijf sensoren die zijn opgehangen in de Meipoortstraat, Gasthuisstraat, Koepoortstraat, Kerkstraat en IJsselkade. De sensoren vangen het wifi-signaal van een smartphone op. Daaruit kan het unieke aantal bezoekers worden gefilterd. Dat zijn er van 1 januari tot 1 oktober 2018 van 982.168. Weliswaar zitten hier ook de mensen tussen die naar hun werk gaan of er wonen, maar de smartphones die vaker een sensor passeerden, zijn er uit gehaald. De mensen zonder zo'n telefoon zijn niet mee gerekend.

Geen leegstand

Het gaat goed met het toerisme in Doesburg. ,,Echt heel goed’’, zegt de wethouder. ,,We hebben bijna geen leegstand meer in de binnenstad. We hebben veel verschillende soorten winkels, veel niches. Unieke winkels met kleur en smaak. En de horeca zit vol. Je moet hier op maandagavond zelfs een tafel reserveren.’’ Bovendien neemt de werkgelegenheid toe. 

Mulder is erg blij. ,,De monitor Economie & Toerisme geeft aan dat investeren loont. Deze mooie resultaten zijn te danken aan de goede samenwerking die we in de stad hebben. Als we ergens voor gaan dan doen we dat voor de volle honderd procent.’’

Quote

Als we ergens voor gaan dan doen we dat voor de volle honderd procent.

Ellen Mulder, Wethouder

Doesburg heeft ervoor gekozen zich te afficheren als een Hanzestad, een oplaadpunt voor levensgenieters. ,,We hebben een duidelijk verhaal te vertellen. En we houden daar aan vast, zijn heel consequent.’’ Al weet Mulder dat niet iedereen haar dit in dank afneemt ,,Misschien is het dwingend. Maar het is wel duidelijk. Met als gevolg dat mensen nu een goed beeld hebben van Doesburg. Dat is dat mooie Hanzestadje.’’

Duits

Het verhaal van Doesburg wordt veel online verteld, met een website die de afgelopen tien maanden een kwart meer bezoekers trok, 111.508 in totaal. De Duitse variant trok zelfs 313 procent meer bezoekers, 4510 in totaal. Doesburg maakt veel gebruik van social media. ,,En alle uitingen ademen dezelfde sfeer uit, we gebruiken dezelfde kleuren. Het is herkenbaar.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Liemers