Volledig scherm
PREMIUM
Het Gasthuishofje is één van de mooiste plekjes van Doesburg. © DE GELDERLANDER

Doesburg verkoopt zichzelf, met dank aan 'social influencers'

DOESBURG - Doesburg trekt steeds meer toeristen. De stad weet zich sinds een paar jaar op de kaart te zetten. Zo goed dat andere gemeenten de kunst komen afkijken bij Doesburg. Wat is het recept van het stadje? 

Liefst 12.413 likes op Instagram voor een foto van de Roggestraat in Doesburg.  Fotografe Christina Kooiker - bijna 90.000 volgers op Instagram - bezocht enkele weken terug Doesburg, een stad waar zij nooit eerder van had gehoord. Maar ze maakte een sprookjesachtige foto. Direct schoten de bezoekcijfers van de website van Doesburg omhoog. 

Likes
,,Zo veel likes halen wij met Doesburg zelf nooit binnen’’, zegt stadspromotor Niels Weijers. ,,Wij profiteren van wat onze bezoekers op social media zetten.’’

Het zijn de mooie plaatjes die je graag met je vrienden en familie wil delen. ,,Ik doe het zelf ook als ik op vakantie ben. Als ik op een plek kom waarvan ik denk 'wow', dan plaats ik daarvan een foto op Instagram.’’

En Doesburg heeft in de historische binnenstad veel mooie, fotogenieke plekjes.  Verkoopt Doesburg zichzelf dan niet? Is promotie van de stad wel nodig? Weijers: ,,Als je gaat zitten wachten tot toeristen je stad komen bezoeken, dan komen ze niet. Je moet continu aandacht blijven vragen van potentiële bezoekers.  Want elke stad, elk dorp wil aandacht van diezelfde gast. Als we een half jaar niets doen, zijn we ze in Doesburg kwijt.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Liemers