Amper bussen en minder treinen door staking: ‘Ik verwacht dat er bijna niks rijdt’
Wie deze week met het openbaar vervoer wil reizen, moet er rekening mee houden dat er waarschijnlijk amper bussen rijden. Ook regionale treinverbindingen zullen ernstig verstoord zijn: de hele week wordt er gestaakt.
De stakingen door het ov-personeel zijn bedoeld om betere cao-afspraken in het regionale vervoer te krijgen. ,,Zo'n 75 procent van de mensen zullen meedoen", verwacht actieleider Maarten Sweep van de FNV, die samenwerkt met de CNV. De impact zal dan ook groter zijn dan eerdere stakingen in de voorbije maanden, toen alleen de FNV meedeed en zo'n 60 procent van het personeel het werk stillegde. Ook vakbond VVMC, die opkomt voor de machinisten in het regionale vervoer, doet mee.
Wat de precieze impact zal zijn op het streekvervoer is nog moeilijk te zeggen, omdat niet iedereen mee doet en niet overal de hele week wordt gestaakt. Regionaal vervoerder Arriva heeft al aangegeven dat reizigers in de ochtend pas duidelijkheid kan worden gegeven, omdat dan pas bekend is wie er staakt. ‘Plan je reis daarom kort van tevoren of regel alternatief vervoer’ is ook het advies van vervoerder Breng.
Heb je recht op vergoeding van abonnementskosten tijdens een staking?
Ja. Als een staking langer dan 24 uur duurt hebben abonnementshouders recht op vergoeding van de abonnementskosten voor die periode. Die vergoeding geldt naar rato van de duur van de staking. Een restitutieverzoek kan via de website van de dienstlener ingediend worden.
Alternatieven voor het streekvervoer zijn er amper. Voor korte stukjes kunnen reizigers op NS-stations een OV-fiets lenen. Carpoolen of een particuliere lift per auto lijken daarmee de beste manier om op bestemming te komen.
De bedrijven die geraakt worden door de staking van komende week zijn naast Breng en Arriva ook EBS, Keolis Nederland, RET, Transdev en Qbuzz. Daar vallen ook merken als Connextion en Syntus onder.
Een loonsverhoging van 10 procent al heel krap is als je naar de inflatie kijkt
Het conflict tussen personeel en werkgevers draait onder meer om een loonsverhoging. Volgens Sweep bieden de bedrijven 8 procent maar willen de vakbonden 10 procent. ,,Omdat die 10 procent al heel krap is als je naar de inflatie kijkt.” Maar ook over andere arbeidsvoorwaarden worden ze het niet eens.
Minder reizigers
Probleem dat de vervoerders hebben is dat er sinds corona veel minder reizigers zijn en er daardoor ook minder inkomsten zijn. En ook de bedrijven de kosten voor bijvoorbeeld energie zien oplopen, terwijl niet zomaar de kaartjes voor reizigers veel duurder gemaakt kunnen worden.
Volgens Sweep, die bij de onderhandelingen betrokken is, zijn de bonden bereid om te praten maar gaan ze niet akkoord met het laatste bod van de werkgevers. In principe wordt er dus de hele week gestaakt.
Bijna niks
,,Ik verwacht dat er bijna niks rijdt.” Daarbij gaat het dus om de regionale verbindingen: de NS rijdt wel gewoon, omdat hun personeel onder een andere cao valt. Daar waar de treinverbindingen door een regionale vervoerder worden verzorgd, zoals de treinen in de Achterhoek en op de Maaslijn, is de kans groot dat er amper een trein rijdt.
Busvervoer is er mogelijk in beperkte mate nog wel, omdat chauffeurs die wél willen werken gewoon aan de slag kunnen. ,,Maar het zou me verbazen als er veel bussen rijden deze maandag", zegt Sweep.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
In Randstad veel minder vrijwilligers om te reanimeren: ‘noaberschap in Oosten zie je terug’
Het aantal mensen dat staat ingeschreven als burgerhulpverlener stijgt gestaag. In Gelderland staat inmiddels voor elke 70 inwoner één iemand klaar om indien nodig te reanimeren bij een hartstilstand. Maar vooral in de Randstad blijft het aantal aanmeldingen achter.Doetinchem -
PREMIUM
De Electro Car Eibergen (ECE) wordt vanaf volgende maand een kilometervreter, kriskras door het hele land
De Electro Car Eibergen (ECE) ging drie maanden na de start alweer de garage in. Oorzaak: corona. Maar het elektrische karretje kwam terug, met een paar honderd ritten per maand. Nu breidt de ECE uit, met de ECE Plus. Geen karretje meer, maar een echte auto die senioren of mensen met een beperking verder brengt dan Eibergen.Eibergen -
De Graafschap kan zich weinig uitglijders meer veroorloven
De Graafschap bereidt zich, na een kleine week vakantie, voor op de laatste acht duels in de Keuken Kampioen Divisie. Daarin kunnen de Superboeren zich geen misstappen meer veroorloven, wil een tot nu toe mislukt seizoen nog gered worden.Doetinchem -
PREMIUM
Met deze bomen heb je snel een koeler terras
De beste remedie tegen een hete zomer? Onze tuinexpert Laurence Machiels weet raad: plant nu nog bomen! Afhankelijk van de grootte van je tuin, legt ze uit welke bomen het best tot hun recht komen en welke genoeg (maar ook niet te veel) schaduw geven. ,,Strooi een mulchlaag van compost of bladaarde onder de boom, dat houdt de verdamping tegen.’’ -
2
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties.
-
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras. -
-
-
PREMIUM8
Doetinchem wil 6000 woningen bouwen, maar geen nieuwe wijk in het buitengebied
Doetinchem wil tot 2036 6000 woningen bouwen om te kunnen groeien 70.000 inwoners. Maar er komt géén grote, nieuwe wijk in het buitengebied. Wel wordt mogelijk gebouwd aan de randen van de stad en de dorpen Gaanderen en Wehl.Doetinchem -
update | met video29
Vier Nederlanders overleden bij ongeluk met Porsche-sportwagens op snelweg A3, net over Duitse grens: ‘Heel triest’
Vier Nederlanders zijn zondag overleden bij een ongeluk met twee Porsche-sportwagens op de A3 vlak over de grens met Duitsland. Ze zouden hebben deelgenomen aan een toertocht. De nacht voor het ongeval verbleven ze bij Hotel Villa Ruimzicht in Doetinchem.Doetinchem
In samenwerking met indebuurt Doetinchem
36 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJules Vismale
Andre Eggerding
Caroline van Beest.
Martijn Wolsink
w Kooijman