Eigenaar Henk-Jan Kuiper van Gringo's: ,,Met de bezorgdienst komen we op 20 procent van de normale omzet."
Volledig scherm
Eigenaar Henk-Jan Kuiper van Gringo's: ,,Met de bezorgdienst komen we op 20 procent van de normale omzet." © Jan Ruland van den Brink

Bezorgen is succes voor horeca: ‘Maar qua omzet is het druppel op gloeiende plaat’

DOETINCHEM/ WINTERSWIJK - De bezorgservice die restaurants zijn begonnen om de coronacrisis door te komen is voor veel horeca-gelegenheden een al dan niet tijdelijke reddingsboei. ,,Zondag waren we volledig uitverkocht.”

Nu de horeca op slot zit als gevolg van de corona-maatregelen, zijn veel eetgelegenheden een bezorgdienst begonnen. Hoewel het soms een druppel op de gloeiende plaat is qua omzet, gaat het vaak beter dan gedacht. ,,We zijn aardig tevreden, het loopt boven verwachting”, zegt Carlijn Kiekebosch, mede-eigenares van restaurant De Zwaan in Winterswijk. ,,Het loopt zo goed dat we zondag een stop hebben moeten zetten op de bestelling. We waren volledig uitverkocht.”

Ook diverse restaurants in de Doetinchemse Grutstraat – dé uitgaansstraat van de stad – zijn overgeschakeld op bezorging. Mexicaan Gringo’s was de eerste en draaide afgelopen weekeinde op volle toeren.

,,Tussen 6 en 7 uur ’s avonds is er een enorme piek, dan hebben we vijf auto’s onderweg om rond te brengen”, zegt Henk-Jan Kuiper, eigenaar van de zaak (waar ook Macamba en Pincho’s onder vallen) met totaal 260 zitplaatsen. ,,Totaal hebben we op zo’n avond honderd bestellingen.”

Bezorgen om in beeld te blijven

Toch is het qua omzet een druppel op een gloeiende plaat. ,,We komen op 20 procent van de normale omzet. Daar kunnen we de vaste mensen – gisteravond liepen er 6 à 7 koks in de keuken – van betalen, meer niet. Toch doen we het. Ook om in beeld te blijven.”

Quote

Maaltijden bezorgen om omzet te draaien doen we niet.

Barry de Groot, Cactus Doetinchem

Barry de Groot van restaurant Cactus hield afgelopen weekeinde samen met vakslager Eppink een steak-actie, waarbij van de tien pakketten er een naar zorguitzendbureau Happy Nurse ging. ,,Maar maaltijden bezorgen om omzet te draaien doen we niet”, zegt De Groot. ,,Bewust. We weten nog weinig over de regeling vanuit de overheid. Het kan bijvoorbeeld dat het deeltijdwerken of het recht op bijstand vervalt als je nu gaat bezorgen. Dan loop je het risico alsnog een douw te krijgen.”

Bij eetcafé Jansen&Jansen in Hengelo wordt ook veel besteld. Zo was het zaterdag vanaf een uur of vier al niet meer mogelijk om nog eten te bestellen voor dezelfde avond. En wie nu het speciale 06-bestelnummer belt, krijgt het verzoek om de bestelling via de site te plaatsen ‘in verband met de vele bestellingen’.

Op de site achterhoekbezorgt.nl is per gemeente te zien is welke eetgelegenheden bezorgen. Doetinchem heeft daarnaast de eigen website kooplokaaldoetinchem.nl. Behalve horeca-ondernemers bieden hierop ook andere winkeliers hun spullen aan.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek