Volledig scherm
PREMIUM
Betty Talstra. © Theo Kock

Directeur sociale dienst erkent: menselijke maat moet beter bij ons

DOETINCHEM - Het is in de Achterhoek de afgelopen jaren te vaak mis gegaan bij de benadering van mensen met een uitkering. ,,Onze medewerkers verschillen wel eens van mening met een klant. Maar dan kom je wel aan hun geld. Dat is een gevoelig punt en dat moeten we we ons goed realiseren. Daarin moeten we meer naar de menselijke maat toe’’, zegt directeur Betty Talstra van Laborijn.

Deze sociale dienst werkt voor de Achterhoekse gemeenten Aalten, Doetinchem en Oude IJsselstreek. Talstra reageert hiermee op de aantijgingen over de ‘schrijnende werkwijze’ van Laborijn, die begin deze week naar buiten kwam via Rooie Vrouwen Oude IJsselstreek. Die verzamelde sinds afgelopen zomer klachten van tientallen cliënten van Laborijn.

Zijn die mensen inderdaad verkeerd benaderd door Laborijn?

Talstra: ,,Ja, dat is de afgelopen jaren gebeurd. En dat is niet goed, want we moeten naast de mensen staan en hen ondersteuning bieden bij problemen. En dat altijd met de menselijke maat. Daar zijn we duidelijk nog niet. We gaan in gesprek met de Rooie Vrouwen, om te horen wat zij hebben geconstateerd en wat wij daarmee kunnen. Daarnaast houden we een klanttevredenheidsonderzoek, waarin we vragen hoe onze dienstverlening beter kan. We willen die klachten horen, want ook als ze niet gegrond zijn kun je ervan leren in de vorm van klantbeleving. Dat geven we ook terug aan medewerkers, zodat ze hun werkwijze kunnen veranderen.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek