Volledig scherm
De raden bijeen in het stadhuis van Doetinchem. © DG

Onderzoekers maken gehakt van Achterhoekse sociale dienst Laborijn

DOETINCHEM - De menselijke maat is ver te zoeken bij Laborijn, de sociale dienst van de Achterhoekse gemeenten Doetinchem, Oude IJsselstreek en Aalten. Dat concludeert onderzoeksbureau Berenschot. ,,Zet de menselijke maat in de overdrive, zet de klant centraal”, adviseert Ronald van der Mark van Berenschot Laborijn. ,,Want het kan veel beter.”

Welbeschouwd maakt Berenschot gehakt van Laborijn in het onderzoek. Het bureau kon putten uit talloze gesprekken en heeft een enquête gestuurd naar 2.500 bijstandsgerechtigden. Daarvan kwamen 600 ingevulde vragenlijsten terug. Een opvallend hoge respons, vindt Van der Mark. 

Uit de antwoorden bleek dat 45 procent van de cliënten van Laborijn ontevreden of zeer ontevreden is over hoe ze worden behandeld. Het meest schokkende is misschien wel dat 50 procent van de invullers van de vragenlijst aangeeft niet te durven klagen, omdat ze bang zijn hun bijstandsuitkering kwijt te raken. Berenschot zelf concludeert bovendien dat de helft van de medewerkers van Laborijn niet berekend is op zijn/haar baan.

‘We schrikken enorm’

Quote

Dit is een heftige conclusie waarmee we aan de slag moeten.

Jorik Huizinga, Wethouder Doetinchem

,,We schrikken hier enorm van”, zegt Jorik Huizinga, als wethouder van de gemeente Doetinchem voorzitter van het dagelijks bestuur van Laborijn. ,,Dit is een heftige conclusie waarmee we aan de slag moeten. Ik had niet verwacht dat het zo erg zou zijn. Het is vooral erg voor onze bewoners, voor wie de dienstverlening onvoldoende is.” 

Woensdagavond werden de bevindingen gepresenteerd in het stadhuis van Doetinchem. Alle raadsleden van de drie gemeenten waren uitgenodigd om daarbij te zijn.

Laborijn is 1 januari 2016 is ontstaan uit een fusie van de sociale diensten van Doetinchem, Oude IJsselstreek, Aalten en sociale werkvoorziening Wedeo. De dienst ligt onder vuur sinds juni 2018. Rooie Vrouwen Oude IJsselstreek, een onderdeel van de PvdA in deze gemeente, stelde toen een meldpunt in voor cliënten – vaak mensen met een bijstandsuitkering – die klaagden over de benadering door consulenten van Laborijn. De bejegening zou wantrouwend zijn. Dinsdag werd bekend dat er op het meldpunt nog wekelijks klachten binnen komen. Totaal zijn er in een jaar 130 à 135 klachten geregistreerd.

De klachten werden onder meer opgepikt door de politiek in de drie gemeenten en er werden Kamervragen gesteld. Dit leidde ertoe dat Laborijn zelf Berenschot in de arm nam om onafhankelijk onderzoek te doen. De vraag daarbij was of er structureel sprake is van onjuiste bejegening van klanten. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek