Volledig scherm
Jules Deelder, publiekstrekker op de Zwarte Cross. © Jan Ruland van den Brink

Kantelpunt

columnHij oogt fris zaterdagmorgen, als hij richting het centrum van Winterswijk fietst. Hij heeft aan den lijve ondervonden dat er flink wordt gekanteld op de Zwarte Cross, want hij stond donderdagavond achter de bar in één van de tenten op het festival op de Besselinkschans in Lievelde. Om geld in te zamelen voor een school. 

Volledig scherm
© Foto Joost Hoving

400 euro werd er verdiend met 'zijn' clubje, ,,maar ik doe het nooit weer", zegt de Winterswijker. ,,Er stond één persoon van de organisatie bij. O wee als je even een geintje maakte, dat was er niet bij, maar als dat niet meer kan voor die 5 euro per uur... Er moest getapt worden. Nee, het is allesbehalve gemoedelijk, het is mij te commercieel geworden."
Ook in een andere context valt rond de Zwarte Cross 'te commercieel' te beluisteren en met name met betrekking tot de camping. De campinggasten moeten alles in de campingwinkel kopen, daar waar ze in de gedoogcampings in de omtrek wel eten en drinken mee kunnen nemen.  
Tsja. Maar de camping en het festival waren wel weer uitverkocht, een ongekend succes. Bovendien wordt het ook niet gepruimd om als Achterhoeker kritiek te hebben op het oer-Achterhoekse festival. Dat is neet doon.  Nou vooruit, het is ook razend knap van de Feestfabriek om elk jaar die Schans weer vol te krijgen. Ook blijven ze origineel en komen ze telkens met nieuwe onderdelen, hetgeen ook een applaus waard is. En dat allemaal ondersteund door een uitgekiende propagandamachine. Chapeau.
Maar dat laat onverlet dat er ook kritische kanttekeningen worden geplaatst, zoals hierboven vermeld en ook de lange rijen voor de toiletten. Doe er wat mee, zou ik zeggen, want het ooit onvermijdelijke kantelpunt zal de Feestfabriek zolang mogelijk willen uitstellen.  

Quote

O wee als je even een geintje maakte, dat was er niet bij

Eerdere columns van Domien 

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek