Foto ter ilustratie.
Volledig scherm
PREMIUM
Foto ter ilustratie. © Theo Peeters

Andere klanten leken geen flauw idee te hebben, hoe ver 1,5 meter precies is

column diana van houtenAl voordat het in Nederland officieel geregeld was, zat ik vanwege het - toen nog dreigende- coronavirus al in een zelfgekozen gedeeltelijke lockdown. Met twee personen uit een risicogroep in huis, leek het mij wel zo veilig om al in een vroeg stadium winkelbezoek zoveel mogelijk te beperken, en andere drukke plekken als het open vervoer, markten, maar ook de wekelijkse cursus buiten de deur te mijden. 

Diana van Houten
Volledig scherm
Diana van Houten © DG

Werken doe ik gelukkig al jaren vanuit huis en ook mijn man heeft werk dat hij vanaf huis prima kan uitvoeren. Online boodschappen bestellen en laten bezorgen deed ik al regelmatig en dat werd dus alleen maar vaker. En tegenwoordig kun je bijna alles online bestellen en thuis laten bezorgen. Bijna alles, waardoor ik er afgelopen week toch zelf even op uit moest. Voor kauwbotten voor de honden, twee nieuwe binnenbanden voor de fiets en nog wat andere kleine zaken. 

Om zoveel mogelijk potentieel ziekteverwekkende contacten te vermijden daarom maar naar die ene winkel gegaan, u weet wel die goedkope die bijna alles verkoopt.

Die moderne winkel van Sinkel. Van buitenaf leek alles best goed geregeld: een maximaal aantal klanten tegelijk in de winkel, verplicht winkelen met een net gedesinfecteerde winkelkar, en het verzoek om vooral anderhalve meter van de andere klanten vandaan te blijven. 

En daar zat hem dus het probleem. Want niet alleen zijn de gangpaden in deze winkel niet eens anderhalve meter breed, de andere winkelende klanten leken ook geen flauw idee te hebben, hoe ver anderhalve meter precies is. Behoorlijk gestrest werd ik ervan. 

Mij zien ze ook daar voorlopig niet meer terug, tenzij deze hedendaagse winkel van Sinkel haar klanten naast een gedesinfecteerde winkelwagen ook een meetlat gaat uitreiken.

Liemers