Volledig scherm
Een vorige editie van Daags na de Tour. © ANP

Daags na de Tour: discussie over pelotonwagen en primeur met livestream

BOXMEER - In maart van dit jaar knalde een tiental renners in de wielerwedstrijd ‘Kuurne-Brussel-Kuurne’ op de auto die voor het peloton uitreed. Ook in ‘Daags Na De Tour’ rijdt een wagen voor het peloton uit, rijp voor discussie dus. Daarnaast heeft de ronde van Boxmeer een primeur. Er zal dit jaar voor het eerst gebruik worden gemaakt van een livestream.

Achteraf bleek het te gaan om een sensor die werd geblokkeerd door een vlag die werd vastgehouden door een passagier van de wagen. Het automatisch remsysteem werd geactiveerd waardoor een goed deel van het peloton, dat vlak achter de auto reed, achterop knalde. De kans dat dit in Boxmeer weer gebeurd is, uiteraard, verwaarloosbaar klein. Toch brengt een auto die voor het peloton uitrijdt gevaren met zich mee.

Net zo hard hard rijden als het peloton

De auto wordt namelijk als het ware opgejaagd door het peloton en moet dus net zo hard rijden. ,,Maximaal zo’n 50 tot 60 kilometer per uur", laat Pierre Hermans, een van de organisatoren, weten. Die snelheid is niet zo’n probleem wanneer de weg breed genoeg is, wat voor bijna het hele parcours geldt.

Alleen in de winkelstraat is de ruimte beperkt en staat er ook nog eens extra veel publiek. Er staan dranghekken maar die bieden minimale bescherming mocht er iets misgaan. Een fout kan de bestuurder zich dus niet permitteren.

,,Het is tot nu toe altijd goed gegaan”, zegt mede-organisator Jan van den Heuvel. ,,Er kijken heel veel ambtenaren mee, we hebben alle vergunningen, we leveren van te voren de plannen in bij de gemeente, en alle protocollen worden gevolgd. Daarbij is er elk jaar een evaluatiemoment.” Aan de vaardigheid van de bestuurder worden geen verdere eisen gesteld. Wel moet hij of zij vooraf bij de briefing aanwezig zijn. 

‘Achteraan rijden ook geen optie’

De gemeente Boxmeer beaamt dat. ,,Experts kijken goed naar de situatie. In bochten, waar het risico groter is, worden betonblokken neergezet om het publiek te beschermen.”

Toch kan je het probleem oplossen door de auto achter het peloton te laten aanrijden, dan kan het rustiger door de winkelstraat heengaan, het hoeft immers niet per se het peloton voor te blijven. Maar dat is volgens Hermans geen oplossing: ,,Dat brengt nieuwe gevaren met zich mee, want de auto is voor de stewards het teken dat bezoekers niet meer mogen oversteken. Het voorkomt dus botsingen met renners en bezoekers.” 

Livestream

De eerste ronde na de Tour de France heeft dit jaar een primeur. Het zal voor het eerst gebruikmaken van een livestream. De stream is te bekijken op de site van de ronde, Omroep Brabant en Facebook.

Daarnaast kan het publiek dat aanwezig is ook meekijken op een aantal grote schermen. Dit wordt mogelijk gemaakt door vier cameraploegen die filmen en er rijdt een motor met camera achter het peloton aan. De regieruimte is ingericht in het gemeentehuis. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland