Frank Mulders (rechts) op de zijspanmotor tijdens de motorcross van Bergharen.
Volledig scherm
Frank Mulders (rechts) op de zijspanmotor tijdens de motorcross van Bergharen. © Eveline van Elk

Het Materiaal: Het onderhoud van de motor is een dagtaak

Elke week vertelt een sporter over zijn of haar materiaal. Vandaag deel 33: zijspancrosser Frank Mulders over zijn motor.

,,Ik rijd al tien jaar op een zijspanmotor van het merk WSP, een motor met een stalen frame van Nederlandse makelij. Daar rijdt het gros van de crossers op. Ik vind de stuur­eigenschappen een groot voordeel. Hij stuurt direct en is gevoelig. Omdat ik weet dat ik de baas ben over de motor, verrast die gevoeligheid me niet.

,,Het onderhoud vergt veel tijd. Drie anderen helpen me daar gelukkig bij. Na elke wedstrijd moeten we de motor schoonmaken, afspuiten, oliën en aftappen. Ook kijken we of er niks kapot is en of het motorblok vervangen moet worden. We zijn er dagelijks mee bezig. Alles wordt nagelopen.

104 decibel

,,Vlak voor het weekeinde evalueren we de komende wedstrijd. Wat voor soort baan is het? Hoe wordt het weer? Daar worden de banden op afgestemd. Bij nat weer gebruiken we een grovere band, bij droog weer eentje met meer noppen.

,,Op de wedstrijddag wordt de motor gekeurd. Hij mag niet meer dan 104 decibel produceren, de remmen moeten goed werken en er mogen geen delen uitsteken. Veiligheid is belangrijk. Als alles goed is, krijgt de motor een veiligheidssticker.”

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Regiosport