Supermarktmanager Robert Vroegop bij de ingang van Albert Heijn aan de Velperbuitensingel in Arnhem.
Volledig scherm
Supermarktmanager Robert Vroegop bij de ingang van Albert Heijn aan de Velperbuitensingel in Arnhem. © Gerard Burgers

Robert Vroegop van Albert Heijn in Arnhem maakt tijd voor een warm welkom met ‘anderhalve meter praatje’

het virus en ikARNHEM Supermarktmanager Robert Vroegop van Albert Heijn aan de Velperbuitensingel in Arnhem maakt in deze tijd van coronacrisis tijd voor een ‘anderhalve meter praatje’ met de klanten over hun wel en wee.  We volgen zijn ervaringen van week tot week.

,,In onze winkel van 950 vierkante meter mogen maximaal 90 klanten binnen, afgerond naar beneden. We controleren dat aan de hand van winkelkarretjes en mandjes die we klaar hebben staan.

Onze mensen staan aan deur om dat in goede banen te leiden en iedereen welkom te heten. Ik sta daar drie ochtenden. Dat moment is voor mij het dierbare moment geworden van het ‘anderhalve meter praatje’. Dan merk je dat iedereen zijn eigen verhaal heeft over deze moeilijke tijd. Ik maak daar tijd voor vrij als er ruimte is. Ik probeer mensen op te beuren.

Duidelijke spelregels in de supermarkt

Het oudere publiek mag apart winkelen tussen 7 en 8. Dat wordt echt gewaardeerd. Dan is het relatief rustig. Meneer Rutte zei ons al dat je mensen niet teveel moet opleggen. Dat doen wij ook niet. Maar we geven wel duidelijk aan wat wel en wat niet kan. 

Hou dus ook voldoende afstand tot het personeel, de mensen in de oranje hesjes die de winkel aan het vullen zijn. We hebben de winkelploegen nu anders ingedeeld om dat makkelijker te maken. We vullen nu van 6 tot 9 uur ‘s ochtends de vakken en verdwijnen daarna grotendeels van het toneel. Vanaf 9 uur lopen er maximaal nog 3 mensen van ons rond om vragen te beantwoorden en producten die op zijn bij te vullen.

'Mensen snacken meer’

,Het is verbazingwekkend hoe snel mensen zich hebben aangepast. Vrijwel iedereen beseft hoe noodzakelijk de maatregelen zijn. Op een enkeling na. Die enkeling verzoeken we vriendelijk om niet te komen winkelen bij ons. 

De hamsterwoede van het begin is voorbij. Wel zie je de gevolgen van thuis werken. De kinderen zijn thuis, paps is thuis, mams is thuis. Ze snacken wat meer. 

Met het paasweekend voor de deur zie je ook meer bezorgdheid. Hoe houden we het veilig voor elkaar, op een moment waarop het altijd iets drukker wordt? Klanten zien nu ook in dat het verstandig is om alleen boodschappen te doen. Dat geeft veel meer spreiding en rust op de winkelvloer. Dit paasweekend wordt voor Nederland een nieuwe proeve van bekwaamheid.”

Meer eieren ingekocht voor Pasen dan vorig jaar

In de supermarkten Albert Heijn zien ze in deze tijd ook meer belangstelling voor bakken en koken. Dat uit zich in de stijging van de verkoop van bakmeel en pannenkoekenmeel. Bovendien kopen mensen  meer gezonde producten: kiwi’s, sinaasappels en mandarijnen. 

Ook aardappelen, groente en vlees  doen het goed. Albert Heijn heeft voor Pasen anderhalf keer zoveel eieren ingekocht als in vergelijking met vorig jaar. Gourmet blijft een traditionele Paastopper.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Arnhem

Arnhem e.o.