Opkomst smart mobility maakt van auto iPad op wielen
Hogeschool van Arnhem en NijmegenDe rol van automotive ingenieur is enorm aan het veranderen. Van technisch specialist, die alles van voertuigen weet, tot specialist met veel technische kennis, die ook oog heeft voor het gebruik van de auto door de consument en de reactie van de auto op zijn omgeving. ‘Door de opkomst van smart mobility gaat de auto de interactie aan met de bestuurder, de infrastructuur en andere verkeersdeelnemers. De auto is een iPad op wielen geworden.’
Delen per e-mail
Last-minute hulp bij studiekeuze… Geïnteresseerd in ronkende motoren en wil je weten hoe je voertuigen slimmer, veiliger & schoner maakt? Dan is de studie Automotive aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) misschien wel iets voor jou.
De traditionele automotive ingenieur 1.0 is de werktuigbouwkundige die alles weet van de techniek van de auto. Van de werking van de motor en de versnellingsbak tot aan voertuigdynamica. De automotive ingenieur van de toekomst, die wordt opgeleid aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) heeft veel technische kennis, maar begrijpt ook dat een auto niet meer als op zichzelfstaand object gezien kan worden.
‘We leiden onze studenten automotive nog steeds op om de gehele auto te kunnen ontwerpen. Tegelijk moeten ze ook een verbinder zijn tussen verschillende disciplines, zoals werktuigbouwkunde, informatietechnologie en elektrotechniek’, zegt Frans Tillema, lector Intelligent Mobility binnen het HAN-lectoraat Automotive Research. ‘De moderne automotive ingenieur ontwerpt auto’s, bouwt prototypes en integreert daarin ict en kennis van duurzame, bijvoorbeeld elektrische energie.’
Samen met veel bedrijven werken de Automotive-studenten aan innovatieve en uitdagende projecten. Bedrijven bieden studenten stageplaatsen, afstudeerprojecten en vaak ook banen aan. Tillema: ‘Studenten werken in allerlei deelopdrachten van bedrijven onder meer aan het verbeteren van bijvoorbeeld van sensoren voor Advanced Driver Assistant Systems, kortweg ADAS en het in de praktijk testen van allerlei systemen.’
Sensoren en veiligheid
V-Tron in Deventer ontwikkelt smart mobility, oftewel intelligente sensoren gekoppeld aan ict-toepassingen, waardoor auto’s veiliger en duurzamer worden. Het gaat om combinaties van sensoren, die automobilisten ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het detecteren van veranderingen in bewegwijzering of bij het veilig inhalen van andere weggebruikers.
Studenten van de HAN-opleiding Automotive bouwen bij V-Tron systemen met intelligente camera’s, die via vision machine learning verkeersborden en wegbelijning herkennen. Machine learning is een onderdeel van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence), waarbij algoritmes en technieken computers laten leren.
‘De auto wordt semi-autonoom en krijgt als het ware zintuigen door het gebruik van sensoren, zoals camera’s, radar en lidar, dat laatste is een lasergestuurde radar’, verklaart Willem Vossenbelt, directeur van V-Tron. ‘De sensoren verzamelen omgevingsdata. In combinatie met je smartphone vol slimme software en digitaal contact ontstaat een connected car, een systeem dat zorgt voor een veiliger autorit.’
V-Tron is een MKB-bedrijf dat zijn producten exporteert naar landen in Europa en daarbuiten. ‘Mensen kunnen bij ons doorgroeien, onder wie diverse HAN-alumni. De een ontwikkelt zich tot projectleider, de ander wordt specialist sensoriek’, schetst Vossebelt. ‘We hebben mensen nodig met nieuwe technische kennis, die ook open staan voor nieuwe toepassingen in de wereld waarin de auto de komende twintig jaar rijdt.’
Volvo’s 850 restaureren en voorzien van elektrische aandrijving
Sandor Balogh (27) uit Arnhem is derdejaars student Automotive, specialisatierichting Vehicle Electronics & Control (VEC) aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Het heeft even geduurd, maar nu volgt hij de opleiding die bij hem past. ‘Auto-elektronica, daar draait het om. We leren heel veel over smart mobility, op school en in de praktijk. Dat is heel waardevol.’
Na het gymnasium wist Sandor niet goed wat hij wilde. Via het bedrijf van zijn vader stapte hij in de machinehandel in Oost-Afrika. ‘Dat heb ik vijf jaar gedaan. In 2015 kwam de oliecrisis en was het voor mij mooi geweest. Ik sleutelde veel aan oude Volvo’s 850. Door de techniek die daar inzit, werd ik getriggerd. Het motormanagement begreep ik, maar ik wilde de techniek doorgronden.’
HAN Street Drone
Samen met acht andere Automotive-studenten werkt Sandor aan de HAN Street Drone. Dat is een Renault Twizy, een elektrische smart car. ‘Dit is een klein voertuig voorzien camera’s, ultrasoon-sensoren en radar. Onze opdracht is dat het voertuig uit zichzelf veilig van A naar B moet kunnen rijden. Ik ben nu bezig met het testen en controleren van de radars. Die bepalen met lichtpulsen de afstand tot een object en daarmee de snelheid.’
Elektrisch rijden is interessant, maar niet de enige optie in de toekomst, verwacht Sandor. Vanwege onder meer de milieubelastende accu’s. Hij combineert graag zijn liefde voor de verbrandingsmotor van de Volvo 850 en zijn kennis van auto-elektronica. ‘Hoe mooi is het, als je het kenmerkende vijfcilindergeluid van de Volvo 850 behoudt, maar wel de milieubelasting vermindert door ze te voorzien van bijvoorbeeld een elektrische aandrijving.’
Meer weten: kijk op www.han.nl/auto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.