Volledig scherm
Eerder protest tegen de werkwijze van Laborijn, met rechts Jorik Huizinga, voorzitter van het algemeen bestuur. © Jan Ruland van den Brink

Leiding sociale dienst Laborijn gaat ingrijpen bij beroerde afhandeling van klachten

DOETINCHEM - Leidinggevenden bij de Achterhoekse sociale dienst Laborijn gaan ingrijpen als de afhandeling van klachten van cliënten niet goed gaat. De leden van het managementteam worden er vanaf het begin bij betrokken als er een klacht binnenkomt en zien erop toe dat deze naar tevredenheid wordt opgelost.

,,Het is belangrijk dat er een oplossing komt als cliënten ergens ontevreden over zijn en daarom gaan de leidinggevenden ook persoonlijk in gesprek met de klant als dit niet gebeurt”, zegt Jorik Huizinga, als wethouder van Doetinchem voorzitter van het dagelijks bestuur van de sociale dienst, die ook werkt voor Aalten en Oude IJsselstreek.

Menselijke maat is verdwenen

Quote

De menselijke maat moet terug en daarom is er ook deze lijst van concrete punten om mee aan de slag te gaan.

Jorik Huizinga, voorzitter dagelijks bestuur Laborijn

Het is één van de zes punten waarmee binnen Laborijn direct wordt begonnen om de dienstverlening aan cliënten te verbeteren. Dit na de publicatie van het vernietigende rapport van Bureau Berenschot over Laborijn, nu twee weken geleden, waarin werd geconstateerd dat de menselijke maat verdwenen is in de werkwijze. ,,Die moet terug en daarom is er ook deze lijst van concrete punten om mee aan de slag te gaan”, zegt Huizinga.

Zo verdwijnt bijvoorbeeld ook het telefonische spreekuur ’s morgens. In plaats daarvan kunnen cliënten de hele morgen bellen om vragen te stellen over hun situatie of met een Laborijn-medewerker in gesprek te komen. Verder wordt  mensen na een gesprek met een consulent van de sociale dienst gevraagd of alles duidelijk is en of er nog vragen leven. ,,Dan kan daar meteen antwoord op worden gegeven”, zegt Huizinga.

Verder worden de brieven die naar cliënten worden gestuurd vriendelijker van aard en beter leesbaar, worden de samenwerking met maatschappelijke organisaties en werkgevers opgekrikt en komen er gesprekken met personeel in de sociale werkplaats, die geen onderdeel zijn van het onderzoek maar wel vragen hebben. ,,Die gaan we beantwoorden”, zegt Huizinga.

Geen nieuws over Betty Talstra

Volledig scherm
Betty Talstra is de directeur van sociale dienst Laborijn. © Theo Kock

Over de positie van directeur Betty Talstra, die met ‘buitengewoon verlof’ is gestuurd, had Huizinga geen nieuws. ,,Over de gesprekken die we met haar voeren kan ik niets anders zeggen dan dat die gesprekken lopen. Ook over de termijn waarop die gesprekken afgerond worden, kan ik niets kwijt.”

De dagelijkse leiding bij Laborijn is nu in handen van Jan-Henk Janssen, de directeur bedrijfsvoering die nu ook waarnemend algemeen directeur is. Onbekend is hoe lang hij dat blijft.

Lees alles over de werkwijze van Laborijn en het rapport van Berenschot in ons dossier.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Doetinchem

Achterhoek