Volledig scherm
Een trein op de Maaslijn bij Nijmegen. archieffoto Bert Beelen © Bert Beelen

Elektrificeren Maaslijn loopt vertraging op

BOXMEER/CUIJK - Het geplande treinstation in Grubbenvorst bij Venlo wordt geofferd om geld te besparen bij de aanpassingen van de Maaslijn.

De spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond, door onder meer het Land van Cuijk en Mook, krijgt zoals bekend een elektrische bovenleiding zodat er vanaf 2020 niet meer uitsluitend dieseltreinen overheen kunnen. Maar die klus valt bijna 15 miljoen euro duurder uit dan gedacht. Door station Grubbenvorst te schrappen hoopt de provincie aanzienlijk op kosten te besparen.

De bezuiniging leidt overigens wel tot een vertraging van de elektrificatie van de Maaslijn. Plannen moeten aangepast worden. Dat leidt in het gunstigste geval tot een vertraging van zes tot negen maanden. Als er ook nog een alternatief mét station uitgewerkt moet worden, loopt de vertraging op tot zeker een jaar.

Behalve 'Grubbenvorst' zijn ook plannen voor de bouw van stations in Baexem en Haelen in Midden-Limburg van de baan. 

Gat

Het gat in de begroting van de Maaslijn dat provinciebestuurder Hubert Mackus moest zien te dichten was 14 miljoen euro. Ontstaan doordat het Rijk besloot de bijdrage voor het elektrificeren van die lijn terug te schroeven vanwege ingewikkelde BTW-regels. Maar het gat is ook ontstaan omdat de provincie was vergeten dat ook de stukken spoor waar treinen parkeren om bijvoorbeeld gereinigd te worden, een bovenleiding moeten krijgen. Extra kosten: 7,5 miljoen.

Vervoerder Arriva kan de al bestelde elektrische treinen sowieso pas in 2021 inzetten, en niet in 2020. Arriva zegt graag mee te denken over een zo snel en efficiënt mogelijke elektrificatie. Overleg daarover loopt.

Maasland