Volledig scherm
Foto: Geurt Franzen

In 2020 sneltrein tussen Nijmegen en Roermond

BOXMEER - Nijmegen, Venlo en Roermond worden na 2020 mogelijk via een sneltreindienst met elkaar verbonden.Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekijkt de mogelijkheid om het enkel spoor van de huidige Maaslijn, die ook het Land van Cuijk kruist, op enkele plaatsen te verdubbelen.

Zo zou niet alleen de sneltreindienst een kans krijgen, maar ook het goederenvervoer beter van de lijn gebruik kunnen maken. De verdubbeling van het spoor zou nodig zijn tussen Blerick en Venray, en tussen Tegelen en Swalmen.

Volgens raildirecteur Frank van Setten van Veolia is een sneltreindienst tegen die tijd wenselijk. Berekeningen voorspellen dat in 2020 het aantal reizigers met bijna de helft is toegenomen. Een sneltrein heeft volgens hem echter alleen zin als die ook veel tijdwinst oplevert. "Wij doen nu een uur en twintig minuten over het traject Nijmegen-Roermond. Wil je dat terugdringen tot een uur, dan moet je nogal wat aanpassingen aan het spoor doen."

Het ministerie verwacht in het voorjaar knopen door te hakken. Veolia verzorgt momenteel de treindiensten op de Maaslijn. In 2020 is de huidige concessie van die vervoerder echter al enkele jaren verlopen. Van Setten verwacht op korte termijn vooral veel van enkele kleinere maatregelen, zoals aanpassingen van wissels waardoor de maximumsnelheid omhoog kan, die Verkeer en Waterstaat ook onderzoekt en waar ook in het voorjaar uitsluitsel over wordt verwacht.

De ingrepen, die in 2012 klaar moeten zijn, zijn inmiddels besproken tussen ProRail, provincie Limburg en Veolia. Het gaat om aanpassing van enkele wissels, zodat de snelheid omhoog kan. Ook zijn ingrepen bij de stations nodig, zodat treinen sneller op kunnen trekken. Veolia kijkt verder samen met ProRail naar de mogelijkheid om treinen op meerdere plekken te laten kruisen op het enkele spoor van de Maaslijn. Nu leidt de vertraging van één trein vaak tot een kettingreactie omdat de tegemoetkomende trein moet wachten.

Maasland