Volledig scherm
Het treinverkeer heeft op het traject tussen Roermond en Nijmegen regelmatig last van storing. Vooral in de spits. © Ed van Alem

Kamervragen over toename storingen op Maaslijn: ‘Er aan wennen kan toch niet het antwoord zijn’

BOXMEER - CDA-Kamerlid Erik Ronnes heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Stientje van Velthoven van Infrastructuur en Waterstaat over de vele storingen waarmee de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond kampt. Zowel spoorbeheerder ProRail, vervoerder Arriva als de provincie Limburg zien geen snelle oplossing en stellen dat de reiziger maar moet wennen aan aan de huidige problemen.

‘Dat kan toch niet het antwoord zijn', aldus Ronnes, die zelf uit Boxmeer komt. Hij wil van Van Veldhoven weten of er een reden is dat de vele storingen en daarmee treinuitval op de lijn in 2018 zo zijn toegenomen en waarom ProRail zegt de problemen niet onder controle te krijgen.

Volledig scherm
Erik Ronnes. © Theo Peeters

Uit een analyse van De Gelderlander blijkt dat Arriva in oktober 85 keer een melding deed van een vervallen rit, defect materieel of sein- en wisselstoringen. In november waren dat er al meer dan 120. Volgens de provincie is in de meeste gevallen ProRail verantwoordelijk. Die heeft last van ‘spookstoringen’ op het traject. Dat liet de spoorbeheerder al eerder weten. Er wordt dan een storing gemeld in seinen of wissels waarvoor geen oorzaak gevonden kan worden.

Door die problemen vallen ritten uit en vanwege het enkelspoor kunnen dan ook de daaropvolgende treinen of die uit de tegenovergestelde richting niet verder.

Ook reizigersvereniging Rover ziet dit en zegt dat de oplossing pas echt in zicht komt als er dubbelspoor wordt aangelegd op heel het traject tussen Nijmegen en Roermond. Ook elektrische treinen in plaats van dieseltreinen zijn deel van die oplossing. Daarmee lijkt de reiziger niet voor 2040 geholpen.  Als dat klopt, welk perspectief kan dan de reiziger geboden worden, vraagt Ronnes aan de bewindsvrouwe. Hij wil graag weten hoeveel reizigers dagelijks de dupe zijn en wat de maatschappelijke schade is.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Maasland