Volledig scherm
Barny Versteegen (links), die hier uitstapt op station Molenhoek, hield eind maart nog een handtekeningenactie tegen Arriva vanwege de slechte dienstverlening op de Maaslijn. © Theo Peeters

'Snel einde aan overvolle treinen Maaslijn'

CUIJK/NIJMEGEN - Aan overvolle treinen op de Maaslijn moet snel een einde komen. Daarvoor pleit nu ook D66 Cuijk. 

De partij vraagt op sociale media als Facebook en Twitter reizigers naar ervaringen met te volle treinen op het traject Cuijk-Nijmegen. De directe aanleiding voor D66 om nu hierover aan de bel te trekken is de drukte in de treinen naar Nijmegen op Koningsdag. Treinen waren, aldus Cuijkse D66'ers die zelf per trein reisden, overvol en 'een grote groep passagiers' kon daardoor niet eens mee. 

Al langer is bekend dat op dit drukke noordelijke traject van de spoorlijn tussen Roermond en Nijmegen veel mensen in- en uitstappen. 

Veolia

Sinds december rijdt Arriva op de Maaslijn, de tien jaar ervoor deed Veolia dat. Arriva zei medio vorig jaar nog, bij een feestje in Venlo ter ere van de eerste nieuwe trein uit Zwitserland, dat overvolle treinen en uitgevallen treinritten door onder meer defecte treinen vanaf eind 2016 niet meer zouden voorkomen. Maar volgens reizigers is het nu onder Arriva bijkans nog erger met de dienstregeling gesteld dan ten tijde van Veolia. 

Beterschap

Recent nog riep concessieverlener provincie Limburg vervoersbedrijf Arriva tot de orde. De vervoerder is ook al beboet door de provincie. Arriva heeft beterschap beloofd, voor de zomer nog. De storingsgevoelige tweedehands treinen, waarmee Arriva voorlopig rijdt in afwachting van nieuwe treinen, krijgen onder meer versneld een flinke onderhoudsbeurt.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.