Volledig scherm
Christiaan Roest (links) en Kees Bruijns. Die t-shirts? Die verkopen ze hier. Hoort allemaal bij de 'branding' van Bahlu. © Bert Beelen

Bij Bahlu weten ze waarom je iedere ochtend opstaat

mijn tent is topNIJMEGEN - De helft van alle nieuwe horecagelegenheden stopt binnen vijf jaar. Waarom gaat dat ene nieuwe zaakje het wél maken? Deze keer: Bahlu, Bloemerstraat 95.

Oké, dus de Bloemerstraat heeft: belwinkeltjes, een nagelstudio, een Grieks restaurant, een smartshop, een Afrikaanse winkel en een leegstaand sportwinkelgebouw in Noord-Korea-stijl. Zitten we dan nog te wachten op een jongemensencafé met yogastudio?

Oh ja, zegt eigenaar Kees Bruijns. Zeker wel.

In het begin twijfelde hij een beetje. Over de straat. Maar de Nijmeegse horecapanden gaan als speltbroodjes en hij dacht: ,,waarom zou je het ook niet als een kans kunnen zien?’’

Crisis

Volledig scherm
Bob Dylan, en andere goden. © Bert Beelen

Voor wie de drempel nog niet over durfde: als Bahlu al zweverig is, dan is Bahlu zweverig in disguise. Betonnen vloer, geglazuurde metrotegeltjes, gloeiende peertjes, platenhoes van Bob Dylan aan de muur. Heel hipster, eigenlijk. Oké, op de plank boven de toonbank zit een Boeddha in kleermakerszit.

Het verhaal? Kees Bruijns en Christiaan Roest zijn vrienden sinds hun tiende. Maar Kees kreeg een saai kantoorbaantje en Christiaan werd marketeer. Zo tegen 2015 kwamen ze zichzelf en elkaar weer tegen
: Kees had een depressie, Christiaan een burn-out. ,,Het was crisis.’’

Zoals dat gaat met crisissen: daar komt nog wel eens iets nieuws uit. Allebei wilden ze een café beginnen. Een café waar alles draait om die Grote Vraag: waarom sta je iedere dag weer op? Daar was behoefte aan, zegt Bruijns. Juist in Nijmegen. ,,Al was dat puur
gut-feeling.’’

Zweverig?

De combinatie café-yoga was er alleen nog in Amsterdam, zegt hij, maar ook Nijmegen is er de stad voor. ,,Één: mensen zijn hier op zoek naar zingeving. Twee: Nijmegen is open minded.’’

Het moest niet té zweverig worden. Yoga is zweverig genoeg, vinden ze.

Na zo'n half jaar liggen de inkomsten rond het break-evenpoint. Maar er is ook winst: de gasten vormen een community.

,,Ontmoeten. Daar is het op gestoeld. Als je vraagt waarom we er over vijf jaar nog zijn, is dat het. Omdat mensen met iets naar huis gaan. Rust. De herkenning in anderen. Je voelt je thuis. Begrepen. De schoorsteen moet roken, maar de filosoof in ons zegt dat we met grotere dingen bezig zijn. We zijn met mensenlevens bezig.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.