Volledig scherm
Een Nijmeegse vestiging spannend? Ja, zegt Lynn Geerdink. Hoe succesvol de andere vestigingen ook waren. © Bert Beelen

Hoe yoghurt langzaam je eettafel ontgroeit

MIJN TENT IS TOPNIJMEGEN - De helft van alle nieuwe horecagelegenheden stopt binnen vijf jaar. Waarom gaat dat ene nieuwe zaakje het wél maken? Vandaag: Yoghurt Barn, Lange Hezelstraat 13 in Nijmegen.

Wat is dat toch met Nederlanders en yoghurt? De legende wil dat Nederlanders wereldwijd yoghurtkampioen zijn: de liters glijden met tientallen per jaar ons boerenbonten kommetje in.

Volledig scherm
Dat is dus typisch Yoghurt Barn: authentieke muur. ,,Authentiek, dat is het woord. We willen een tweede huiskamer zijn.’’ © Bert Beelen

Yoghurt. We eten het bij het ontbijt, mild en met muesli liefst, of juist bosvrucht-paars dan wel zuur en puur en van de zuiverste zuivel. En 's avonds? Dan roeren we na de piepers vrolijk door, links- of rechtsdraaiend, het maakt allemaal niet uit. Als het maar uit gevouwen karton komt.

Want daar verwonderen ze zich weleens over, bij 
Yoghurt Barn aan de Lange Hezelstraat. Hoeveel yoghurt de Nederlander ook verorbert, buitenshuis eet ie het niet zomaar, zegt regiomanager Lynn Geerdink. ,,Misschien vinden we het een beetje spannend.’’

Hoe dan?

Dus vraag je je af hoe het dan verder moet in de yoghurtschuur, waarvan de Nijmeegse schakel van deze keten huist in een museaal gerestaureerd winkelpand dat rijp is voor een fotoshoot in vtwonen. Singer-songwriter op de achtergrond, klaar. Geen zorgen hier.

Deze zaak zit hier wel goed, zegt Geerdink. Dit pand, dat is dus typisch Yoghurt Barn. ,,Dat plafond, die brick wall, veel planten. Authentiek, dat is het woord. We willen een tweede huiskamer zijn.’’

Markt

Landelijk had Yoghurt Barn weinig problemen om de vijf jaar vol te maken, de keten begon in 2012 aan de Neude in Utrecht. Twee jaar terug opende de Nijmeegse vesting (nummer 7) en ja, dat was best spannend. ,,Maar de eerste week stond er al een rij van de kassa tot de deur.’’

Duidelijk: er was een markt en de meiden (in Nijmegen is een van de vijftien tot twintig medewerkers van mannelijke kunne) van Yoghurt Barn hebben die gevonden. De volgende stap is meer mannen over de drempel helpen, maar verder gaat het hier dus goed.

Instagram

De verklaring? De doelgroep is jong, Nijmegen is een studentenstad en Hezelstraat (toelichting overbodig). Ondertussen nemen de klanten een deel van het marketingwerk over: de yoghurt komt hier zo fotogeniek uit de visagie dat die erom schreeuwt gedeeld te worden. ,,Ieder yoghurtje moet op Instagram kunnen.’’

Volledig scherm
Yoghurt-Barn-special-Merry-Berry. © Yoghurt Barn
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.