Volledig scherm
Mark Nijhuis in de donutbar van De Wit Wasserij. Op de achtergrond, daar bij die groene wand van mos, staan de wasmachines. © Bert Beelen

Waarom een Nijmeegse donutbar ons wereldbeeld blurt

Mijn tent is topNIJMEGEN - De helft van alle nieuwe horecagelegenheden stopt binnen vijf jaar. Waarom gaat dat ene nieuwe zaakje het wél maken? In deze aflevering: De Wit Wasserij, Hertogstraat 5, Nijmegen. 

Mensen zijn rare wezens. Geef ze een barretje met gebak achter glas en ze drinken koffie. Zet een rits wasmachines in tl-licht en ze doen de was tot het schuim over de plinten klotst. Maar gooi een café en een wasserette in de mix, en we weten het niet meer.

Mark Nijhuis van Hotel Credible heeft er nachten lang slecht van geslapen. Hij had iets geniaals bedacht, hij wist het zeker. Een jaar terug opende hij De Wit Wasserij: een donutbar met zes wasmachines, vier drogers en goeie koffie. ,,Met prutcappuccino kun je niet meer aankomen.’’

Schone sokken in de koffer

Concepten blurren: hij gelooft erin. ,,Mensen doen steeds meer buiten de deur dan winkelen of eten. Ze combineren verplichtingen met ontmoeten. Ze spreken af in de sportschool. Drinken een wijntje in de boekhandel.’’

Met de overname van buurcafé D'n Hertog had hij plek voor de briljante blur: hier konden de lakens van Credible en 49 andere zaken in de was. Zijn hotelgasten konden bij een kopje koffie de koffer vullen met schone sokken. En ze hoefden het in hun recensie op Tripadvisor nu ook niet meer te hebben over kroegverlaters met een luid bezongen liefde voor het Nederlandse lied.

Volledig scherm
Donuts. En ze zijn er in nog veel meer smaken. Zoals Mars met zoute karamel. Of pistache met witte chocolade. © Bert Beelen

Het concept had tijd nodig. ,,Dat wist ik van tevoren.’’ Maar toch.

Vanachter het glas aanschouwde hij dagelijks de eeuwige worsteling van de mens met zijn hokjesgeest. Was De Wit Wasserij nu een wasserette? Of een koffiebar? ,,Dan kijken mensen naar binnen. Zien ze die wasmachines, lachen ze een beetje. En dan lopen ze door.’’

Onverwachte markten

Maar langzaam overwinnen wij onze drempelvrees, en geven wij ons over aan design, jazz, een donut stroopwafel-caramel of een wit Vedettje. ,,Ik zie het met de week veranderen.’’

De gemiddelde wasmachine draait nu acht keer per dag: voldoende. Het kost ongeveer vier jaar om de investering terug te verdienen, denkt Nijhuis. Hij rekende op veel studenten, maar de blur boort onverwachte markten aan: die van ouderen met te weinig gezelligheid en jonge gezinnen met te veel vuile rompertjes. Die rollen naar binnen met volle kinderwagens. ,,En dan ligt er geen kind in hoor.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen

Nijmegen e.o.