Volledig scherm
© Mark Reijntjens

'Creatiever op je werk? Doe een dutje'

OP DE WERKVLOERIedereen kan er wel eens last van hebben: een inkakmomentje op het werk. Tja, wat doe je eraan? 

Op het werk gaan plotseling alle computers op zwart. En de mensen van de it doen direct hetzelfde. Even de ogen dicht. Best kans dat ze daarna het probleem toch sneller hebben opgelost.

Een droombeeld? Laatst sprak ik met Srini Pillay. Deze aan de prestigieuze Harvard Business School verbonden neurowetenschapper en psychiater bleek tijdens onze ontmoeting gefascineerd door de creatieve kracht van een hazenslaapje. Pillay vertelde me over een studie, waarbij mensen een probleem moesten oplossen via een videogame.

Een deel van de mensen bleef wakker, terwijl een andere groep proefpersonen anderhalf uur ging slapen. Daarna losten ze het probleem zowat twee keer zo snel op als de wakkerblijvers. Tijdens hun slaap hadden ze niet gedroomd, zagen de wetenschappers in de hersengolven van deze personen. Een heel ander onderzoek bekeek of mensen na een dutje misschien beter gingen presteren. Ze bleken een test 40 procent beter te doen dan ervoor, zo somde Pillay op.

Dat klinkt lekker productief. Dus elke middag een kussengevecht tussen sales en boekhouding, en dan allemaal gezellig onder de wol? Helaas schiet je er niets mee op als je langer dan een week elke dag die 90 minuten pakt, zei Pillay, die veel wetenschappelijk onderzoek op een rij zette voor zijn boek Minder focus meer effect. Want in ander onderzoek zien we bij mensen die zo uitgebreid tukken, overgewicht en hartziekten ontwaken. Vermoedelijk, omdat dit soort dagslapers een foute leefstijl heeft ontwikkeld met bijvoorbeeld ongezond weinig beweging.

Quote

Buiten bewegen, op tijd stoppen met werken, ontspannen leuke dingen doen, dat helpt allemaal

Maar gedoseerde dagdutjes kunnen je dus creatiever maken. Wel als aanvulling op normale slaap. Voor die gezonde nachten is trouwens geen wonderrecept bekend, benadrukte Srini Pillay. Veel mensen slapen tussen de zes en negen uur, maar de een heeft meer nodig dan de ander. Buiten bewegen, op tijd stoppen met werken, ontspannen leuke dingen doen, dat helpt allemaal. 

We weten ook nog niet of overdag de dutjes van tien minuten 
of juist die van negentig minuten jou creatief kunnen helpen, maar wel dat even suffen beter is dan wakker blijven. Veel beroemde creatieve mensen dutten graag - Charles Darwin, Thomas Edison - en dat vindt Pillay een teken aan de wand. Hij ziet het hazenslaapje als schoonmaakactie van ons brein. Dus juich knikkebollende collega's heel zachtjes toe. Die gaan straks pas echt opgeruimd aan het werk.