Wees rebels, kleur eens buiten de lijntjes
Bedrijven zijn niet louter op zoek naar keurig aangepast personeel, de mensen die netjes binnen de lijntjes kleuren. De baas zoekt ook rebellen om de zaak eens goed op te schudden.
Delen per e-mail
Mijn nichtje zat als kleuter op een kinderfeestje achter een kleurplaat. Iedereen kleurde ijverig binnen de lijntjes. Hé, zei haar moeder, je vindt iets nieuws tekenen toch leuker? ,,Ja, maar hier doet iedereen het zo'', wist het nichtje.
Je kunt meer, maar je past je aan. Netjes. Maar dat conformisme is tegenwoordig in het bedrijfsleven een scheldwoord. Ondernemingen zoeken outcasts, rebellen, authentieke ik-pas-mij-niet-aan types. Mensen die buiten de lijntjes durven kleuren.
Want het resultaat van jarenlang bedrijfsmatig binnen de lijntjes kleuren heet faillissement en je kunt het in elke winkelstraat krijgen. Ook succesvolle bedrijven als Pixar zijn doodsbang voor te goed aangepast personeel. Disney kocht deze animatiestudio - bekend van Toy Story en Finding Nemo - vanwege de 'unieke creativiteit.' Pixarbaas Ed Catmull heeft zelfs de mooiste definitie van creativiteit: het oplossen van problemen.
Aanpassen aan de bestaande mores is dodelijk voor de creativiteit, dus dodelijk voor het oplossen van problemen en dus dodelijk voor het bedrijf. Goed personeel in het miljardenbedrijf blijft rebelleren. Catmull vindt authentieke types daar heel behulpzaam bij. Hij vindt dat zij de anderen moeten 'ontketenen.'
En dat kan, laat onderzoek in heel verschillende branches zien. Bijna de helft van de werknemers voelt zich bekneld in de manier van doen. Ze willen best worden ontketend. Helaas zitten veel bedrijven in de groef van vaste structuren. Logisch, want decennialang hadden ze er succes mee. Optimaal efficiënte bedrijfsprocessen en een uniforme productieve werkwijze deden de kassa rinkelen.
Gelukkig zien businesskenners een kentering. Meer bedrijven denken zoals Pixar. Steeds vaker worden mensen niet alleen aangenomen om wat ze kunnen, maar vooral om wie ze zijn. Want wat je kunt, veroudert sneller. Wie je bent wordt daarmee superbelangrijk. Een constructief ontregelend karakter neem je zelf mee naar je sollicitatiegesprek. Bedrijven willen mensen die wel meedenken, maar kritisch en onaangepast in elkaar zitten.
De beste manier om je baas te helpen, is het bedrijf flink omver te schoppen. Voordat de concurrent het doet.
Verder in het nieuws
-
'Benut restruimte naast wegen en bedrijventerreinen voor zonneparken'
Zonneparken mogen geen landbouwgrond in beslag nemen. In plaats daarvan moeten ze naast snelwegen, spoorlijnen, bedrijventerreinen en bijvoorbeeld stortplaatsen worden gebouwd. De overheid moet dat stimuleren en zo nodig de regels aanpassen, stelt de Tweede Kamerfractie van de PvdA. -
Moederbedrijf Makro komt met winstalarm
Het Duitse groothandelsconcern Metro heeft een winst- en omzetalarm afgegeven vanwege slechte resultaten in Rusland. Het moederbedrijf van onder meer Makro zegt dat het daar momenteel zo slecht gaat met zijn zaken dat eerder gestelde financiële doelstellingen in het huidige boekjaar niet meer haalbaar zijn. -
Topman Air France-KLM tegen Frans personeel: accepteer mijn loonbod of ik treed af
Air France-KLM-topman Jean-Marc Janaillac dreigt op te stappen als het personeel van Air France niet akkoord gaat met de door het bedrijf voorgestelde loonsverhoging. Daarmee omzeilt de luchtvaartmaatschappij de vakbonden. -
Philips casht dankzij oude uitvindingen
Philips mag al lang uit televisies, audio en de meeste andere consumentenelektronica zijn gestapt, het concern verdient er elk jaar nog bakken geld mee. -
'Laat stijging AOW-leeftijd niet voor bouwvakker gelden'
Werkgevers en bonden in de bouw trekken samen ten strijde tegen de stijgende AOW-leeftijd. Ook vanuit de politiek en de wetenschap groeit de kritiek op het steeds langer doorwerken.
-
Bouwsector: per 2019 geen gas meer in nieuwbouwwoning
Geen enkele nieuwbouw woning mag vanaf volgend jaar nog een cv-ketel en gasfornuis krijgen. Dat wil NVB Bouw, waarvan leden driekwart van alle nieuwe huizen realiseren. De woningbouwsector gaat zo beduidend verder dan het Kabinet. -
'Vleeswaren soms vol water, maar op het etiket staat dat niet'
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) geeft de vleeswarenindustrie tot 10 juli om alle vlees- en visverpakkingen van een juist etiket te voorzien. Nederlandse supermarkten verkopen nou nog vlees- en visproducten met etiketten die toegevoegd water niet correct vermelden, meldt de Volkskrant. -
Bonden: ook in mei stakingen bij Air France
De Franse vakbonden willen ook in mei staken bij Air France. Zo proberen ze de druk op de directie van de luchtvaartmaatschappij op te voeren. Dat hebben de bonden aan Franse media laten weten, zonder dat ze al concrete data voor de acties hebben genoemd.