Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit presenteert het nieuwe logo tegen voedselverspilling in de horeca.
Volledig scherm
PREMIUM
Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit presenteert het nieuwe logo tegen voedselverspilling in de horeca. © ANP

Doggybag ook in Nederland steeds gebruikelijker

De doggybag wint stevig aan populariteit in Nederland. Bijna de helft (46 procent) van de Nederlanders krijgt wel eens een doggybag aangeboden na het eten in een restaurant. Vijf jaar geleden was dit nog 27 procent. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Stichting Natuur & Milieu. 

Soms is het oog groter dan de maag en krijg je al dat lekkere eten niet op. Als je het laat liggen, verdwijnt het gerecht zo goed als zeker in de vuilnisbak. ,,Of je kunt de bediening vragen of ze de kliekjes inpakken, zodat je er een dag later nog een keer plezier van hebt. Een doggybag is dubbel winst: niet alleen voor jezelf, maar ook in de strijd tegen voedselverspilling. Per jaar verdwijnt 51 miljoen kilo voedsel in de afvalbak in de horeca. Dat is 14 procent van de totale Nederlandse voedselverspilling’’, aldus Dorien Ackerman, directeur Campagnes van Natuur & Milieu.