Volledig scherm
V ctoria van Krieken met op de achtergrond de Johnfrost brug. © Rolf Hensel

Een gelaagd, maar zeker ook geslaagd portret

Zo gezienEen foto is niet zomaar een foto, daar is over nagedacht. Fotograaf en fotodocent Tom Meerman legt uit wat je nog meer kunt zien in een foto.

In Gelderland in september 1944 stokte de gestage opmars van de bevrijdingslegers uit het westen doordat de Arnhemse Rijnbrug net een brug te ver bleek. Als in 2020 wordt herdacht dat we 75 jaar na 1945 werden bevrijd, zal de bevrijdingsroute van Normandië tot Berlijn als pelgrimsroute worden gepresenteerd. Wandelen en herdenken langs de plekken waar de grote en kleine geschiedenissen zich afspeelden aan de hand van een boekwerk dat nu in voorbereiding is, dat is waar de stichting Liberation Route Europe aan werkt. 

De Arnhemse brug, destijds dagenlang verdedigd door John Frost, vormt een belangrijk punt in de route. Directeur Victoria van Krieken werkt samen met een uitgever, vormgever en partijen in negen landen langs de route aan het routeboek en wegmarkeringen.

Vooruit kijken

Op de foto in de krant wordt duidelijk vooruit gekeken. Mevrouw van Krieken is supertrots dat zij dit plan kan presenteren. Dat mag getoond worden. Wie zich verdiept in de betekenis van kijkrichtingen, weet dat schuin omhoog kijken zoiets aanduidt als vooruit zien. Hier staat dat voor vooruitzien naar het routeboek en naar de pelgrimages, die ze zelf ook zeker eens gaat maken. 

Er is gekozen voor een portret met de brug. In plaats van zich er voor te posteren staat de fotograaf hier buiten en de directeur binnen. Zij kijkt naar de brug, al lijkt het hier alsof ze ergens anders haar aandacht op richt. De brug zien we in de weerkaatsing in het glas, in spiegelbeeld dus. Maar door de symmetrie van het bouwwerk valt dat niet op. Dat het eigenlijk een visueel allegaartje is daar in de verte, met auto's, bankjes, bomen, rivier, wolken en nog wat bouwwerkjes, is naar de achtergrond gedrukt door de onscherpte.

Belichting

Zo komt het portret er prachtig scherp uit. De belichting van het gelaat is perfect, alsof het in de studio gemaakt is. Het donker van het haar en de kleding van de geportretteerde vormen een fraai kader om haar driekwart afgebeelde gezicht. Zo spreken fotografen over hoe je personen fotografeert. Dat de fotograaf zichzelf in de reflectie als een soort van dubbelportret in de foto heeft gewerkt is hoogst ongebruikelijk. Mede daarom is de foto een tweede blik waardig.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.