Volledig scherm
Jessica Pluim. © Erik van 't Hullenaar

Een scherp portret in het goede licht van agent Jessica

Zo gezienEen foto is niet zomaar een foto, daar is over nagedacht. Fotograaf en fotodocent Tom Meerman legt uit wat je nog meer kunt zien in een foto.

We maken in de krant kennis met wijkagente Jessica Pluim. Zij werkt op het bedrijventerrein de Aam in Elst. Er is altijd wel wat aan de hand en soms is er groot nieuws dat zelfs de landelijke pers haalt, zoals onlangs toen een bedrijf dat handelde in cryptotelefoons er werd opgerold. Jessica heeft met bijna alle bedrijven goed contact en door veel te netwerken krijgt ze te horen wat er speelt. Zo kan zij de criminaliteit op haar bedrijventerrein beteugelen. 

Ontwapenend

De fotograaf zal proberen te benadrukken dat zij niet alleen klein, tenger en bijzonder vriendelijk is, maar daardoor vooral ook ontwapenend. Nu is het zo dat een portret van iemand in functie altijd wel iets zal zeggen over hoe diegene is. Dat Jessica haar uniform draagt is zo veelzeggend dat wij ons eigenlijk niet meer af hoeven te vragen wie ze is en waar ze voor staat. Ze is namelijk agent, vooral, en pas daarna de persoon die ze natuurlijk ook echt is. 

Maar ze maakt duidelijk waar ze voor staat, met haar gezichtsuitdrukking. Zoals we hier worden aangekeken weten we ons als kijker bespied. Deze agent straalt uit dat haar vriendelijkheid een onderdeel is van haar professionaliteit en dat we niet hoeven te denken dat ons dat enige speelruimte geeft die niet door haar beugel kan. En zo hoort het ook te zijn. Je zou bijna denken dat de foto wervend is om bij de politie te gaan werken, zo goed is het beeld. 

Eenheid

De op zichzelf betekenisloze achtergrond bestaat uit stoere blokken rood en blauw. Het geel van het uniform maakt het kleurentrio compleet. Dat schept eenheid in het beeld. In het vroege avondlicht poseerde de agent in het warme licht van de fotograaf. Zo te zien stond er een lampje links van de camera. De achtergrond is onscherp geworden door een grote lensopening te gebruiken. Met die truc, een flitslamp voor de belichting van de voorgrond en tegelijk een open lens om de al donkere achtergrond toch goed verlicht in beeld te krijgen wordt de foto gelijkmatig van lichtverdeling.

Door die instelling ontstaat ook een groot scherpteverschil wat de foto als portret duidelijker maakt. En dat de naam van het tankstation nu onleesbaar is geworden benadrukt nog eens extra de onafhankelijkheid van de politieagent.  

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.