Volledig scherm
© Rolf Hensel

Kleur en vorm en diepte en verhaal

Zo gezienEen foto is niet zomaar een foto, daar is over nagedacht. Fotograaf en fotodocent Tom Meerman legt uit wat je nog meer kunt zien in een foto.

In Arnhem, in volkswijk Klarendal, wordt geklaagd over de overlast van junks, verwarde mensen en afval. De verloedering neemt toe en daar balen de mensen van. De voormalige krachtwijk werd geen prachtwijk maar een klachtwijk. De Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch kent de geluiden en roept mensen op om met ideeën te komen om het tij te keren. Hij vindt Klarendal overigens wel een prachtige wijk, fijn om er te slenteren.

Pakkend beeld

De fotograaf heeft gezocht naar een pakkend beeld. Hij vond op zijn tocht behalve vuil en gezellige drukte ook de tunnel onder het spoor door, die als een soort toegangspoort de wijk in gaat. De zon stond strak aan de hemel en dat leverde stevige schaduwen op.

De foto zit vol driehoeken die in werkelijkheid niet bestaan. Hij kijkt van opzij en de zon schijnt van schuin omhoog, waardoor recht scheef wordt.

Rechte tunnel

Het is echt een rechte tunnel met een regelmatig blokkenpatroontje van tegels aan de muur. Alleen de lichtstraat midden boven aan het tunnelplafond heeft een driehoekig einde. Misschien had de ontwerper het zo al bedoeld dat er samenspel van rood, geel en blauw zou ontstaan.

De zon levert ook nog zwarte schaduwen en het wit wordt gevormd door de strepen op de straat, de tegels en de tegen de muur gespoten graffiti.

Zon op het wegdek

Heel mooi is dat de zon op het wegdek reflecteert, waardoor het plafond verlicht wordt. Als niet de hele foto uit schuine lijnen bestond, zou het bijna een abstract Mondriaantje zijn geweest. Maar het blijft een foto, met alle kleine toevallige details die erbij horen: een mens precies in het midden, een paar auto's in de verte, een stukje onleesbare tekst en die alleen voor insiders begrijpelijke kladderij op de muur.

Waarom staat de fotograaf eigenlijk zelf niet in beeld? Hij heeft zijn eigen zichtbaarheid handig weten weg te werken in schaduw van de paal achter hem.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.