Volledig scherm
© Theo Peeters

Snelheid in een stilstaand beeld, of toch niet?

Zo gezienEen foto is niet zomaar een foto, daar is over nagedacht. Fotograaf en fotodocent Tom Meerman legt uit wat je nog meer kunt zien in een foto.

Op de A77 is een wegafzetting geweest, om een voegovergang bij de brug Oudemaasje te kunnen repareren. Tussen Rijkevoort en Gennep gaf dat vertragingen, want het verkeer moest door de kapotte overgang over één rijstrook rijden.

Nu weet misschien niet iedereen direct wat een voegovergang is, want daar raas je normaal gesproken met 120 kilometer per uur overheen. Maar als die kapot is, dan loop je gevaar, zegt Rijkswaterstaat. Dan moeten de mannen met het grote materieel dus de weg op om de zaak te gaan fiksen.

Jongenshart

Fotografen zijn net jongens en als er van die grote machines in beeld mogen komen, dan gaat dat jongenshart een beetje harder kloppen. Neem nou zo een vrachtwagen. Dat is toch een prachtig stuk techniek, gevat in een machtig mooi ontwerp. Die is niet alleen om te gebruiken, maar ook om naar te kijken. Met zijn vlammende rood is het een oogstrelend plaatje.

Zoals bijna alles heeft ook een vrachtwagen een ideale beeldhoek voor de foto. Schuin van voren, vanaf een niet te hoog standpunt. Probeer je een indruk te vormen van het geweld dat in die machine zit. Veel kracht om al die tonnen vooruit te krijgen.

Maar hoe druk je beweging uit in een stilstaande foto? Bijvoorbeeld door perspectieflijnen in beeld te brengen. De vangrails, de klaarliggende afzettingen en de streep op de weg geven door hun uitlopende lijnen ideale dieptesuggestie. En daardoor lijken we afstand en snelheid te kunnen zien.

Als die ene wagendeur niet had opengestaan, zou je denken dat ook deze rode truck in volle vaart voorbij vloog. Maar hij staat stil. Gelukkig maar voor de fotograaf in de berm.

Repareren

De mannen aan het werk zien we niet. Die zijn vast al bezig om die voegovergang te repareren. Maar ook díe zien we niet. Nu weten we nog niet hoe een kapotte voegovergang er precies uitziet en hoe die gevaarlijk kan zijn.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.