Volledig scherm
Gustave Doré, verborgen parels, olieverf op doek © Museum Arnhem

Verborgen parels: eenzame beeldhouwer

Hoog op een middeleeuwse kerktoren werkt een eenzame beeldhouwer aan een sculptuur. Het schilderij is in de loop van anderhalve eeuw wat donker geworden. Daardoor kunnen we niet goed zien waaraan de kunstenaar werkt. Ook hijzelf is half ondergedompeld in de donkere vernislaag. We zien wel dat hij een middeleeuws pakje aanheeft. En we zien zijn verschrikte gezicht.

Die schrik is begrijpelijk. De man wordt namelijk in zijn werk gestoord door een ware zwerm van engelen, die uit lila wolken lijken te groeien. Honderden engelen, met elegante spitse vleugels. Het zijn verfijnde engelen, dat kun je zo zien. Engelen die iets hebben met kunst. En met eenzame kunstenaars die, hoog verheven boven de platheid van het alledaagse gewoel, werken aan goddelijke beelden die de eeuwen zullen trotseren.

Het doek is rond 1852 geschilderd door de Franse schilder Gustave Doré (1832-1883). Doré is wereldberoemd geworden door zijn illustraties, onder andere van bijbelverhalen en van sprookjes. Volgens de experts van Museum Arnhem is dit het enige schilderij van Gustave Doré in Nederland. Het werd gekocht door de Arnhemse kunstenaar en kunstverzamelaar Alexander Ver Huell (1822-1897), een belangrijke grondlegger van het Arnhemse museum. Voor de aankoop was Ver Huell speciaal van Arnhem naar Parijs gereisd, om persoonlijk met Doré te onderhandelen. Zo mooi vond hij het.

Verborgen Parels
Museum Arnhem is voorlopig gesloten, in afwachting van een verbouwing. Kunstkenner Martin Pieterse presenteert voor de Gelderlander kunstschatten en rariteiten uit het depot van het museum die al lang het daglicht niet meer hebben aanschouwd.

Zowel Ver Huell als Doré had iets met de middeleeuwen, de tijd van de gotische kathedralen, toen kunstenaars hun inspiratie nog rechtstreeks van god zelve ontvingen. Zo voelden Ver Huell en Doré dat, in ieder geval. Ver Huell, die zelf ook illustraties maakte, zal zich verwant hebben gevoeld met de steenhouwer, hoog op zijn kerktoren. Dat engelen hem kwamen inspireren, dat was toch wel het minste.

Later in zijn leven kreeg Alexander Ver Huell last van paranoia en achtervolgingswaan. Hij stierf ziek, eenzaam en angstig in zijn Arnhemse huis. Ten tijde van zijn dood hing dit schilderij nog bij hem thuis. Misschien waren de engelen in zijn verwarde geest inmiddels veranderd in vampiers, die zich kwamen voeden met het bloed van de gepijnigde kunstenaar?

Dit kunstwerk is nu te zien in de vitrine bij het Erfgoedcentrum in Rozet.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.