Volledig scherm
Broche van Riet Neerincx. © Collectie Museum Arnhem

Verborgen parels: Gouden gatenkaas

De gouden broche staat bekend als Gatenkaas. Toen Riet Neerincx het sieraad in 1964 maakte, was de vormgeving ervan heel bijzonder en niet helemaal zoals het hoorde. Gouden sieraden dienden er toen voor om de erin gezette edelstenen mooi te laten uitkomen. 

Geen gaten maar diamanten, dat was de norm. Maar Neerincx hield ervan om de dingen niet volgens de norm te doen. Gaten in plaats van diamanten, juist omdat iedereen diamanten verwachtte: dat vond zij spannend.

Voor Gatenkaas liet Riet Neerincx (1925-2012) zich inspireren door vormen uit de natuur, zoals door insecten aangevreten hout. Dat je door de gaten heen ook nog iets van de kleding zag, zorgde voor een interessante gelaagdheid in het werk. Eigenlijk zijn de sieraden die Neerincx in de jaren zestig maakte meer zelfstandige, draagbare kunstobjecten dan klassieke bijous.

De in Arnhem geboren Neerincx is een belangrijke schakel geweest tussen traditie en vernieuwing in de sieradenkunst van Nederland. Zelf kreeg ze een klassieke opleiding tot edelsmid, onder meer in Londen en Parijs. Maar in de tweede helft van haar carrière ging het bij haar steeds meer om de esthetische vorm en steeds minder om de kostbaarheid van de materialen. De jonge, brutale ontwerpers uit de jaren zestig en zeventig gingen nog een stapje verder. Zij maakten armbanden en ringen uit plastic, papier en stukken aluminium. Zo ver ging Neerincx zelf niet.

Verborgen parels
Museum Arnhem is voorlopig gesloten, in afwachting van een verbouwing. Kunstkenner Martin Pieterse presenteert voor de Gelderlander kunstschatten en rariteiten uit het depot van het museum die al lang het daglicht niet meer hebben aanschouwd.

Neerincx had wel een fijne neus voor de kwaliteiten van de aanstormende, rebelse generatie sieradenmakers. Die studeerden in veel gevallen aan de Arnhemse kunstacademie. Neerincx was van 1966 tot 1986 conservator van Museum Arnhem. Zij begon met het systematisch verzamelen en tentoonstellen van hippe, moderne sieraden. De basis van de indrukwekkende collectie van het Arnhemse museum werd door haar gelegd.

Door haar werk als sieradenontwerper en in haar rol als conservator van Museum Arnhem is Neerincx een onmisbare spil geweest in de vernieuwing van het sieraden-ontwerp in Nederland. In die zin zit het bijzondere van deze broche echt in de gaten en niet in het goud.

Dit bijzondere sieraad is nu te zien in de vitrine bij het Erfgoedcentrum in Rozet.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.