Volledig scherm
De Gasthuisstraat richting de Vleesstraat in Tiel. © Foto Jan Bouwhuis

Politiek in Tiel wil centrum autoluw maken

TIEL - De straten in en rond de binnenstad van Tiel worden de komende regeerperiode mogelijk een stuk rustiger. Bijna alle politieke partijen willen het Tielse centrum autoluw maken. 

In Tiel is een grote politieke meerderheid voor het autoluw maken van het centrum. Detailhandel Nederland waarschuwt deze week voor dit soort plannen. Het schrappen van parkeerplaatsen, afsluiten van wegen of weren van vervuilende voertuigen, duikt veel op bij partijen in heel Nederland. Als het niet goed overdacht wordt, heeft dat desastreuze gevolgen voor binnensteden, stelt de organisatie. ,,Een eenzijdig beleid gericht op het weren van auto’s zal grote schade aanrichten in de plaatselijke economie", waarschuwt voorzitter Guido van Woerkom. 

Transferium

D66 Tiel ziet een autovrij centrum wel zitten. De partij wil een transferium met elektrische voertuigen aan de rand van de stad voor de bevoorrading van de winkeliers. 
Een autovrij centrum vinden PvdA, VVD, PvdB, CDA, ProTiel, GroenLinks en Krachtig Tiel te ver gaan. Maar ook deze partijen zijn wel te porren voor het autoluw maken van het centrum. Het moet bereikbaar blijven voor bestemmingsverkeer, maar doorgaand verkeer moet worden geweerd, vinden tenminste de PvdB, GroenLinks en ProTiel. Uit de gelederen van die laatste partij stamt een plan om de Damstraat af te sluiten en zo het autoluwe gebied groter te maken.

Wild west

De promenade is nu tot twaalf uur open en vervolgens alleen met een pasje in te rijden. ,,Het is 's morgens net wild west in de binnenstad", zegt centrummanager Gert-Jan van Ingen. ,,Heel veel vrachtverkeer, busjes, particuliere auto's en ze zetten ze overal neer. Diep in ons hart zouden we graag een autoluw centrum willen, maar dat is niet zo makkelijk."

Op initiatief van de gemeente wordt onderzoek gedaan naar onder meer zo'n depot aan de rand van de stad. Van Ingen: ,,Je moet dat per categorie bekijken. Voor bijvoorbeeld horeca kan het niet. De spullen moeten uit de koelkast, in de koelkast. Kleding hangt aan rekken en is er niet geschikt voor. Voor pakketdiensten is het wel geschikt, en dat groeit enorm." 

Bebording

Goed onderzoek dus en een afgewogen plan, is ook het devies van Van Ingen. ,,Er is hele duidelijke bebording nodig zodat mensen niet onnodig rondrijden. Je kunt niet zeggen: we maken het autoluw en zoek het verder maar uit."

Het afsluiten van de Damstraat, is wat Hart van Tiel betreft geen goed idee. ,,Wij willen kiss-and-ridestroken rond de binnenstad, voor een snelle boodschap. De Dam- en Vleestraat zijn daarvoor bij uitstek geschikt."  

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Rivierenland