Volledig scherm
© Thinkstock

Flevoland wil vliegtuigen van Schiphol boven het IJsselmeer hebben

videoLELYSTAD - Een vliegroute en wachtgebied van Schiphol moeten verplaatst worden van boven het vaste land naar het IJsselmeer. Dat voorstel doet de provincie Flevoland voor het opnieuw indelen van het luchtruim. 

Dit jaar wordt begonnen met de herindeling van het luchtruim. Uiterlijk in 2023 moeten de nieuwe vliegroutes een feit zijn. De herindeling moet mede een einde maken aan de laagvliegroutes voor Lelystad Airport. Die leiden in Overijssel en op de Veluwe tot veel protest. Flevoland zet in op minder vliegtuigoverlast voor de eigen inwoners door Schiphol en een extra ‘vliegsnelweg’, zodat Lelystad Airport kan doorgroeien.

47.000 vluchten

Flevoland wil af van de zogenoemde ARTIP-vliegroute. Deze wordt vooral gebruikt door vliegtuigen die via Overijssel en Drenthe van en naar Schiphol gaan. Volgens de provincie waren er in 2016 47.000 vluchten  op deze route, die over de Noordoostpolder, Dronten, Lelystad en Almere gaat. ‘Dat is 10 procent van het totaal aantal vluchten op Schiphol per jaar’, aldus de provincie.

‘Het is niet meer van deze tijd dat vliegtuigen ‘de A6 volgen’ in hun nadering van Schiphol’, vindt Flevoland. Zij verwijst naar de groei van de luchthaven. De route ontstond dertig jaar geleden, toen Schiphol jaarlijks 10 miljoen passagiers had en in Almere de eerste huizen werden gebouwd. Inmiddels heeft Almere ruim 200.000 inwoners en verwerkt Schiphol 68 miljoen passagiers. Gemiddeld gaan vliegtuigen op 1 kilometer hoogte over de stad.

Voor vliegtuigen op deze route is boven Lelystad en Dronten een wachtgebied. Op iets meer dan 2 kilometer hoogte cirkelen vliegtuigen, totdat er ruimte is om te landen op Schiphol. In 2016 kwam dit 1.600 keer voor. Flevoland verwacht dat het vaker gaat gebeuren, omdat de luchthaven blijft groeien.

Verhaal gaat verder onder video

Extra vliegsnelweg

Om Flevoland te ontlasten, heeft de provincie twee voorstellen. De eerste is om zowel de vliegroute als het wachtgebied te verplaatsen naar boven het IJsselmeer. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan stelt Flevoland voor dat vliegtuigen later dalen en sneller opstijgen op de ARTIP-route. Moderne vliegtuigen kunnen dat en het gevolg is dat de routes en het wachtgebied boven Flevoland hoger in de lucht kan zijn.

Het tweede voorstel is een vierde ‘vliegsnelweg’ richting het zuidoosten, over Utrecht en Noord-Brabant. Hierdoor gaan minder vliegtuigen over Gelderland, Overijssel en een groot deel van Flevoland. Ook zorgt de extra route er volgens Flevoland voor dat er in de lucht meer ruimte ontstaat voor vliegtuigen. Hierdoor kan Lelystad Airport doorgroeien van 10.000 naar de beloofde 45.000 vliegbewegingen per jaar. Die zijn nodig om als overloop van Schiphol te kunnen fungeren. 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

In samenwerking met indebuurt Ede

De Vallei