Minister: opening Lelystad Airport in 2020 ‘steeds ingewikkelder’

update & liveDe opening van Lelystad Airport in 2020 wordt ‘steeds ingewikkelder’. Dat zei minister Cora van Nieuwenhuizen dinsdagavond voor het debat in de Tweede Kamer over de vakantieluchthaven. Wel zwicht ze voor druk uit de coalitie: ze staat zelfstandige groei van Lelystad Airport niet toe.

Van Nieuwenhuizen kwam recentelijk in de problemen toen de Europese Commissie een maatregel blokkeerde waarmee ze vakantievluchten van Schiphol wilde overgeplaatst naar Lelystad. Deze zogenoemde verkeersverdelingsregel maakt volgens ‘Brussel’ inbreuk op de vrije markt. Ze mag nieuwe airlines dan ook niet weigeren.

Quote

Het is duidelijk dat Lelystad bedoeld is als overloop van Schiphol

minister Van Nieuwenhuizen

Dependance Schiphol

En dat terwijl een Kamermeerderheid juist wil dat Lelystad Airport uitsluitend gaat fungeren als dependance van Schiphol. Door vakantievluchten over te nemen ontstaat op Schiphol ruimte voor dure zakenvluchten naar andere continenten. Van Nieuwenhuizen zette afgelopen vrijdag in een Kamerbrief de deur open voor zelfstandige groei op Lelystad. Iets wat dus nooit de bedoeling was. Daarover ontstond de afgelopen dagen veel ophef.

Tijdens het debat kwam ze hier op terug. ,,Er is geen sprake van een koerswijziging. Het is duidelijk dat Lelystad bedoeld is als overloop van Schiphol. Ik heb me goed rekenschap gegeven van wat de coalitiepartijen me hebben meegegeven.”

Daarmee zwichtte zo onder de druk van de coalitiepartijen. CDA, ChristenUnie en D66 maakten tijdens het debat glashelder dat autonome groei op Lelystad Airport uit den boze is. Volgens deze regeringspartijen mogen er geen ‘nieuwe’ airlines vanaf de vakantieluchthaven in Flevoland gaan opereren; enkel vakantievluchten afkomstig van Schiphol zijn welkom. Alleen haar eigen partij, de VVD, wil autonome groei op Lelystad Airport toestaan.

Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen. © ANP

Onderhandeling

De minister is met de Europese Commissie in onderhandeling om te kijken hoe wél geregeld kan worden dat Lelystad als dependance van Schiphol gaat dienen. ,,Ik zie nog kansen, het is nog niet zo dat ik de handdoek in de ring gooi. Maar ik kan geen garantie geven dat het gaat lukken.”

Volgens D66‘er Jan Paternotte kan er geen sprake zijn van een compromis. ,,De minister moet uitvoeren wat we hebben afgesproken, het is niet mijn taak haar te vertellen hoe ze dat gaat klaarspelen.” En Eppo Bruins van de ChristenUnie zegt dat Van Nieuwenhuizen ‘gewoon haar huiswerk moet maken’.

Duidelijkheid

Van Nieuwenhuizen wilde niet vooruitlopen op een definitief ‘nee’ uit Brussel. Volgens haar is het nog te vroeg om de opening van Lelystad Airport in 2020 uit te stellen. Ze spant zich tot het uiterste in om de openingsdatum te halen, maar kan ook hierover geen garanties geven. ,,Ik voel een verantwoordelijkheid naar al die mensen die bij Lelystad Airport betrokken zijn om snel duidelijkheid te scheppen over de toekomst van het vliegveld.”

Als opening van Lelystad Airport in 2020 niet haalbaar blijkt, is het de derde keer dat de vakantieluchthaven in Flevoland wordt uitgesteld. Aanvankelijk zou het vliegveld al in april 2018 de deuren openen.

Volledig scherm
© ROBIN UTRECHT
De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Live Voetbal

home logo NederlandNED
EINDE
4-0
Wit-RuslandWRU
away logo