Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen praat met de Edese wethouder Leon Meijer. © Herman Stöver

Minister Van Nieuwenhuizen hoort weinig nieuws in Ede

EDE - Het maximum aantal vluchten op Lelystad Airport blijft 45.000. Dat zei Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, gisteren na een bijeenkomst in Ede. Ze zegde wel een belevingsvlucht toe.

De NRC meldde op gezag van Leo Aldegeest, lid van een bewonersdelegatie die de minister moet adviseren over de milieueffectrapportage van het vliegveld, dat was berekend dat dit aantal 60.000 was.

,,Nee, er is absoluut geen sprake van andere getallen’’, sprak Van Nieuwenhoven. ,,Het ging om een soort technische en theoretische exercitie om te kijken hoeveel vliegtuigen er zouden kunnen vliegen als ze veel stiller zouden zijn. Maar er is absoluut geen sprake van 60.000 vluchten. Op termijn worden dat er 45.000 en in eerste instantie 10.000.’’

Openhartig

Quote

Ik hoop ook dat de aanwezigen in mijn ogen hebben gezien dat ik mijn opperste best doe om te zorgen voor zo min mogelijk overlast en zo hoog mogelijk overvlie­gen­de vliegtui­gen

Cora van Nieuwenhuizen

Van Nieuwenhuizen sprak in het Edese raadhuis met bestuurders en bewoners van de Veluwe. Zo zaten bij haar aan tafel onder anderen wethouders uit Ede, Wageningen, Renkum, Apeldoorn en Voorst, burgemeester René Verhulst van Ede, Gelderse gedeputeerde Josan Meijers en Seger Baron van Voorst tot Voorst, baas van Nationaal Park De Hoge Veluwe. Ze hadden allemaal een of twee inwoners uit hun gemeenten meegenomen.  

,,Ik vond het een heel plezierig en openhartig gesprek’’, zei de minister. Nieuwe zaken had ze eigenlijk niet gehoord. ,,Maar het is toch anders als je elkaar in de ogen kijkt en daarin de emotie kunt zien. Ik hoop ook dat de aanwezigen in mijn ogen hebben gezien dat ik mijn opperste best doe om te zorgen voor zo min mogelijk overlast en zo hoog mogelijk overvliegende vliegtuigen.’’

De minister bespeurde bij haar gesprekspartners vooral frustratie over het proces rond de uitbreiding van het vliegveld zoals dat tot nu toe is verlopen en zorgen over de toekomst. ,,We hebben het niet over specifieke routes gehad.’’ Toch wilde ze er wel iets over zeggen. ,,Dat er niet over Gelderland gevlogen gaat worden, lijkt me uitgesloten. En de route over het IJsselmeer (die Ede graag zou zien, red.) is een van de mogelijkheden die soelaas zou kunnen.’’ Ze zegde nog wel toe dat er een zogeheten belevingsvlucht over het gebied komt, zodat de mensen kunnen ervaren hoe het klinkt als er een vliegtuig over komt.

2019 open

Van Nieuwenhuizen denkt deze maand met een besluit te komen over de routes. Daarna moet de Tweede Kamer er zich nog over uitspreken. Ze gaat er vooralsnog vanuit dat het nieuwe Lelystad Airport in april 2019 open gaat. ,,Daar ga ik zelf over. Ik moet nu eerst alles op een rijtje zetten en dan beoordelen of het ook daadwerkelijk haalbaar is.’’ Eerst het luchtruim herindelen en dan pas het nieuwe vliegveld openen, is geen optie volgens de minister. ,,Daar komt zoveel bij kijken. We moeten overleggen met België en Duitsland en Defensie. Dat kan niet voor 2023 klaar zijn.’’

Hoopvol

De Edese wethouder Leon Meijer, bestuurlijke spreekbuis van het verzet tegen het laagvliegen over de Veluwe, vond het goed dat Van Nieuwenhuizen op bezoek was geweest. ,,We zijn het weliswaar niet eens, maar we zijn in elk geval in gesprek geweest", aldus Meijer. Hij heeft zijn hoop voor het moment echter vooral op de Tweede Kamer gericht. ,,Ik ben hoopvol over de houding van de Tweede Kamer. Die moet het voorstel van de minister nog goedkeuren.’’ Meijer weet één ding zeker: ,,Laagvliegen over Ede en de Veluwe en omgeving moeten we niet doen.’’

Quote

Laagvlie­gen over Ede en de Veluwe en omgeving moeten we niet doen

Leon Meijer

Veluwe op 1

Zijn Wageningse collega Dennis Gudden is minder optimistisch. ,,Ik ben niet zo hoopvol over de Tweede Kamer. Ik ben ook teleurgesteld over dit gesprek’’, bekende Gudden. ,,Het is er niet beter op geworden.’’ Hij vindt dat de economische waarde van de Veluwe en het Renkums Beekdal een veel grotere rol moet spelen. ,,We hebben het er met zijn allen over dat de Veluwe op 1 moet blijven, ook als binnenlandse vakantiebestemming. Met dat laagvliegen, kan die agenda zo de prullenbak in. Dat werkt niet.’’

Patrick Jansen, die met Gudden was meegekomen, voegde eraan toe dat eens moest worden berekend hoeveel de stilte van de Veluwe waard is. ,,Dat is ook een economische grootheid.’’

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

De Vallei