Volledig scherm
Lelystad Airport. © ROBIN UTRECHT

Nieuwe poging minister om Lelystad Airport te openen: geweigerde ‘verkeersverdelingsregel’ aangepast

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft een nieuwe verkeersverdelingsregel (VVR) klaar. Na eerdere weigeringen uit Brussel om airlines te dwingen naar Lelystad Airport te verhuizen, probeert ze het nu door ‘prioriteit toe te kennen aan airlines die hun plek opgeven op Schiphol’. Dat staat in een Kamerbrief.

Met de verkeersverdelingsregel wil de minister regelen dat vakantievluchten van Schiphol worden verplaatst naar Lelystad Airport. De vrijgekomen ruimte op Schiphol moet vervolgens opgevuld worden met lucratievere intercontinentale vluchten, zodat de concurrentiepositie wordt versterkt.

Geweigerd

Afgelopen december trok Van Nieuwenhuizen de VVR in toen duidelijk werd dat de Europese Commissie deze zou weigeren. ‘Brussel’ staat niet toe dat Nederland alleen airlines op Lelystad Airport toelaat die hun plek op Schiphol opgeven. Ook nieuwe airlines moeten vanaf het vakantievliegveld in de polder mogen vliegen. De Tweede Kamer en het kabinet zijn hier fel tegen, zij willen geen autonome luchtvaartgroei op Lelystad.

De afwijzing door Europa bezorgde Van Nieuwenhuizen extra huiswerk. De afgeschoten VVR is nu opnieuw aangepast. De komende drie weken is er een internetconsultatie waarbij belanghebbenden, zoals reismaatschappijen, hun mening kunnen geven. Na deze consultatieronde dient de minister de VVR opnieuw in bij de Europese Commissie. Die heeft in principe zes maanden de tijd om het te beoordelen.

Prioriteit

Om Lelystad Airport als overloopluchthaven van Schiphol te laten dienen, is in de VVR bepaald dat bij de eerste 25.000 vliegbewegingen prioriteit moet worden toegekend aan verkeer dat afkomstig is van Schiphol. Van Nieuwenhuizen schrijft dat ‘zal worden bezien of er voldoende ruimte is voor nieuwe toetreders’. Daarmee zet zij wederom de deur open voor autonome groei.

Ook nieuw is dat de lijst met vliegbestemmingen voor Lelystad Airport is geschrapt. ‘Dit houdt in dat maatschappijen vrij mogen kiezen waarheen ze vliegen vanaf Lelystad Airport, passend binnen de luchthaveninfrastructuur’, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. Het blijft wel de bedoeling dat Lelystad zal fungeren als vakantievliegveld. Alle faciliteiten zijn daar ook op gericht, zoals een kleine terminal en een kortere start- en landingsbaan.

Analyse

De komende maanden laat Van Nieuwenhuizen een analyse uitvoeren naar verplaatsing van vluchten van Schiphol naar Lelystad. Ook zal worden onderzocht hoe het zit met de belangstelling van vliegmaatschappijen om vluchten van Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen. In mei moet deze analyse zijn afgerond.

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger is kritisch op de aangepaste verkeersverdelingsregel. Op Twitter schrijft ze: ‘Verkeer dat van Schiphol komt krijg prioriteit. Maar dat voorkomt niet dat nieuwkomers ook vanaf Lelystad Airport gaan vliegen. Dan voldoet deze VVR niet aan de uitdrukkelijke wens van de Kamer dat er geen autonome groei op Lelystad Airport mag plaats vinden.’ 

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Live Voetbal

home logo FeyenoordFEY
EINDE
3-2
ADO Den HaagADO
away logo
home logo Heracles AlmeloHER
EINDE
4-1
Willem IIWIL
away logo
home logo Fortuna SittardFOR
EINDE
2-3
FC TwenteTWE
away logo
home logo PEC ZwolleZWO
EINDE
6-2
RKC WaalwijkRKC
away logo