Volledig scherm
De verkeerstoren van Lelystad Airport wordt alvast verhoogd, in aanloop naar de geplande opening vooralsnog in april 2019. © Foto Freddy Schinkel

NRC: Veel meer vluchten voor Lelystad Airport

Ministerie ontkentVoor de toekomstige groei van Lelystad Airport houdt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat inmiddels rekening met maximaal 60.000 vliegbewegingen per jaar, schrijft NRC Handelsblad op de website. Een woordvoerster van het departement doet het bericht zondagavond laat af als 'onzin'.

De nieuwe cijfers zijn volgens de krant vrijdag gepresenteerd bij een bespreking met de bewonersdelegatie die verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen adviseert over de voorgenomen groei van de luchthaven. Haar ambtenaren zouden hebben ingestemd met het nieuwe maximumaantal vluchten.

Opmerkelijk

Het bericht is opmerkelijk, omdat het kabinet heeft besloten dat Lelystad Airport - na de vooralsnog geplande opening in april 2019 - in vijf jaar zal doorgroeien naar 10.000 vliegbewegingen per jaar. Daarna zijn 'op termijn' 45.000  vliegbewegingen per jaar toegestaan.

De woordvoerster van minister Van Nieuwenhuizen doet het verhaal daarom af als 'onzin'. ,,Wij herkennen ons niet in dit artikel. Het gaat slechts om één van de rekensommen met bandbreedtes op het vlak van geluidsoverlast. Dat is doorgerekend als onderdeel van de milieueffectrapportage die we nu opstellen. We gaan nog steeds uit van 45.000 vliegbewegingen als plafond voor de lange termijn en onze ambtenaren hebben niet met een hoger getal ingestemd."

Eind januari zei minister Van Nieuwenhuizen nog in een Kamerdebat over deze effectrapportage dat er wordt gerekend met twee hoofdscenario's: 10.000 vliegbewegingen per jaar en 45.000 vliegbewegingen per jaar. Tijdens het debat werd niet gesproken over een verhoogd plafond. 

Onbetrouwbare cijfers

De opening van vliegveld Lelystad in april 2019 staat de laatste maanden overigens op losse schroeven door onbetrouwbare cijfers en rapporten. Daarnaast werd niet lang geleden plotseling duidelijk dat de eerste jaren met lage aanvliegroutes zal worden gevlogen, waardoor omwonenden veel hinder zullen ondervinden. Dat zette de politiek op stelten.

Binnenkort komt er een kloppende milieu-effectrapportage over de nieuwe luchthaven, heeft minister Van Nieuwenhuizen eerder toegezegd. Pas dan kan ze beslissen over de openingsdatum.