Volledig scherm
Marcoen Verrest. © William Hoogteyling

Componeren is voor Marcoen Verrest als koken

VrijdaginterviewCULEMBORG - En zo stond Marcoen Verrest uit Culemborg tijdens de uitreiking van de Buma Awards Music in Media opeens met een kek beeldje in zijn handen, voorstellend Ludwig van Beethoven maar dan met een koptelefoon op zijn hoofd. Het was een van de zeven hoofdprijzen die auteursrechtenorganisatie Buma toekende aan componisten van muziek voor film, televisie, radio, documentaire en commercial.

Je wint met je kompaan Marco Bakkenhoven de Buma Best Sync Award. Wat is dat precies? 
,,Sync betekent het plaatsen van muziek onder beeld. Het komt dus van synchroniseren. Het gaat om televisie, trailers, film en online. Onze inzending was de sync voor de trailer van de Netflix-film Extinction. Hij is vervolgens genomineerd en uiteindelijk hebben we de prijs gewonnen. We hadden ook een tweede nominatie in de categorie New Talent. Daar zijn we tweede geworden. Ik vond het een eer, een waardering voor iets dat je hebt gedaan. En dat ook nog eens in twee categorieën.’’

Hoe gaat zo’n wedstrijd?
,,Er is een aanmeldprocedure en in samenspraak met onze publisher hebben we ingestuurd. Drie weken geleden hoorden we van de nominatie. Die prijsuitreiking bleek veel groter dan ik dacht. Daar hoor je dus pas of je hebt gewonnen. Ik heb in het verleden als pianist best aan veel concoursen meegedaan. Als je dan zo’n wedstrijd speelt, doe je dat voor de winst. Nu ga je ergens naartoe en alles ligt al vast. Dat vond ik wel apart.’’

Ben je nu binnen voor de rest van je leven? 
,,Je bent nooit binnen. In maart was ik dankzij Buma met een groep componisten en producers in Los Angeles en daar hadden we onder andere een ontmoeting met Tom Holkenborg, bekend als Junkie XL. Hij woont en werkt daar al lang, heeft een grote hit gehad en mensen in dienst maar moet elke film zelf pitchen en er hard aan trekken om die binnen te krijgen. Voor jou duizenden anderen, je moet je blijven bewijzen. De muziekwereld is kei- en keihard. Op het conservatorium, in mijn tijd in elk geval, word je geleerd dat je als musicus ambachtsman bent. Wat ik niet heb geleerd is dat je tegelijk ook ondernemer bent.’’

Was filmmuziek componeren je ambitie?
,,Het is er een beetje ingeslopen. Muziek is het vertellen van een verhaal zonder woorden en met filmmuziek heb je de tijd dat verhaal op te bouwen. Met een trailer moet je in twee minuten tot de kern komen. Dat vind ik juist artistiek heel interessant omdat je in beperkte tijd een heel verhaal wilt vertellen.’’

Wat hebben jullie nog meer gemaakt?
,,We hebben recent gepitcht voor de trailers van onder meer Black Panther (Marvel) en de Disney-film Dumbo. Dit jaar nog is voor de trailer van HBO-serie Warrior ook onze muziek gebruikt. Maar we maken ook muziek voor openingsceremonieën. We deden een track van zeven minuten voor de opening van het Amsterdam Dance Event in de Johan Cruijff Arena vorig jaar oktober. En ook voor een festival in Valencia. Waren er in Amsterdam ‘maar’ 40 duizend bezoekers, in Valencia waren er 300 duizend. Als je dan dáár tussen staat, met het vuurwerk en alle emotie, dat is heel bijzonder.’’

Leerde je deze manier van componeren op het conservatorium?
,,Helemaal niet. Tijdens mijn opleiding heb ik natuurlijk de basale vakken gehad als harmonieleer en contrapunt, simpel gezegd hoe je een akkoord moet maken en hoe dat fatsoenlijk klinkt. Daarna is alles autodidactisch. Van YouTube tot online tutorials en luisteren, heel veel luisteren. Met als doel: hoe kan ik mezelf onderscheiden? Niet iedere musicus kan dat, heb ik gemerkt. Mijn vriendin is klassiek pianist, maar heeft niets met componeren. Ze kan wel veel beter spelen dan ik.’’

Hoe gaat het componeren van een sync in zijn werk?
Marco en ik werken altijd vanuit geluid. Op de computer hebben we honderden samples en geluiden. Doorslaggevend is the tone of voice, de stijl. Ik vergelijk het altijd met koken: ik heb een rek met vijfhonderd verschillende kruiden en specerijen. Ik ken elke smaak en hoe die mengt met anderen. Dat ga je bij elkaar gooien en daar komt een destillaat uit en dat wordt het eindproduct. Bij deze Netflix-trailer hebben we het beeld niet vooraf gezien. Je krijgt een briefing met hints naar wat het moet gaan smaken. Dat vind ik eigenlijk wel de fijnste manier van werken.’’

Wat is voor jou de mooiste filmmuziek?
,,De grote inspirator is Hans Zimmer. Hij heeft de muziek gemaakt onder mijn eerste bioscoopfilm die ik als kind zag, The Lion King. Maar de belangrijkste film voor mij is The Dark Knight, deel twee in de Batman-trilogie van Christopher Nolan. Bijna in iedere cue is die muziek het startpunt, hetzij in de toonsoort, opbouw of klankidioom. Ik heb hem tegen de honderd keer gezien, twee weken geleden voor het laatst.”

Marcoen Verrest werd 26 april 1983 geboren in Surabaya, Indonesië. Met zes maanden werd hij geadopteerd door de Nederlandse familie Verrest in Maarheeze en vanaf dat moment kreeg hij een Nederlandse opvoeding. Hij doorliep de havo en ging vervolgens naar het Conservatorium van Maastricht waar hij cum laude slaagde voor zijn bachelor klassiek piano. Tijdens zijn daaropvolgende studie rechten (niet afgemaakt) aan de UvA in 2007, liep hij tegen Marco Bakkenhoven aan in wie hij een medeliefhebber voor dance music ontdekte.

De twee zijn sindsdien op muzikaal gebied onafscheidelijk en werken onder de naam SIDE-AND-CHAIN samen aan composities voor film, trailers, tv series en commercials. De verdeling in grote lijnen: Marcoen tekent voor de composities, Marco werkt ze technisch uit op de computer, maar na twaalf jaar samenwerking zijn hun werkzaamheden zo goed als met elkaar vervlochten. Sinds 2,5 jaar woont Marcoen in Culemborg met partner Sharon Niessen, een klassiek concertpianist.

De Gelderlander gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement. Reacties van mensen die de nickname anonymous, anoniem of een variant daarop voeren, worden niet geplaatst.

Rivierenland